Voor een goede User Experience (UX) is het belangrijk om te begrijpen hoe jouw gebruikers hun weg vinden in de interface van jouw product. Eén van de methoden om hier inzicht in te krijgen is de First Click Test. Met deze testmethode zien we waar gebruikers als eerste op klikken wanneer ze een bepaalde taak moeten uitvoeren en dit geeft inzicht in hoe effectief en intuïtief de interface is.
Een First Click Test is een UX-onderzoeksmethode waarbij (het liefste representatieve eind)gebruikers worden gevraagd om een specifieke taak uit te voeren op een interface (zoals een website of een app).
Het doel is om te zien waar de gebruikers als eerste klikken (what's in a name 😉) om de taak te beginnen. Deze eerste klik is cruciaal. De test kan worden uitgevoerd met statische afbeeldingen, interactieve prototypes of live websites.
Het onderzoek “FirstClick Usability Testing: a new methodology for predicting users’ success on tasks” van Bob Bailey en Cari Worfson (2009) heeft aangetoond dat als de eerste klik juist is, de kans groot is dat de gebruiker de taak met succes zal voltooien.
De belangrijkste bevindingen uit hun onderzoek waren dat gebruikers die de eerste keer juist klikken, een succespercentage hebben van ongeveer 87% bij het voltooien van hun taak. Klikten ze de eerste keer fout? Dan hadden ze slechts een succespercentage van 46%. Goede reden dus om te zorgen dat die eerste klik goed is!
Zoals hierboven genoemd is, wordt de First Click Test gebruikt om te testen of de navigatie en lay-out van een interface intuïtief en effectief zijn. We begrijpen zo beter of gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken en of de interface logisch en gebruiksvriendelijk is. Door te observeren waar gebruikers als eerste op klikken, krijgen we inzicht in welke elementen van de interface goed werken en welke verbeterd zouden kunnen worden.
Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een First Click Test wel eens de juiste test kunnen zijn.
Stel dat een bedrijf een nieuwe website voor online banking lanceert en wil testen hoe intuïtief het proces is om een rekeningoverzicht te bekijken. Gebruikers krijgen de opdracht: "Bekijk je laatste rekeningoverzicht."
Tijdens de First Click Test wordt geregistreerd waar de gebruikers als eerste klikken. Als de meerderheid van de gebruikers als eerste op de knop "Transacties" klikt in plaats van "Rekeningoverzicht", geeft dit aan dat de labeling of plaatsing van de knoppen niet duidelijk genoeg is.
Deze feedback kan vervolgens worden gebruikt om de interface te verbeteren, bijvoorbeeld door de knop "Rekeningoverzicht" prominenter te maken of de labeling aan te passen.
De First Click Test is een vrij simpele maar toch krachtige UX-methode om de gebruiksvriendelijkheid van je interface te onderzoeken. Doordat we analyseren waar gebruikers als eerste op klikken bij het uitvoeren van een taak, kunnen we waardevolle inzichten krijgen in hoe effectief en intuïtief jouw digitale tool werkt.
De resultaten kunnen je helpen om een veel positievere gebruikerservaring te creëren voor jouw gebruikers. Door deze methode regelmatig toe te passen, zorg je ervoor dat je interfaces logisch, duidelijk en gebruiksvriendelijk blijft. Wie wil dat nou niet?