Treetesting is een vorm van gebruikersonderzoek die je helpt met het verbeteren van de informatiearchitectuur van je website of applicatie. Doordat we analyseren hoe gebruikers hun informatie (verwachten te) vinden en welke paden ze nemen, kunnen we een goed verbeterplan opstellen om de algehele gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren (met alle positieve gevolgen).
Treetesting is eigenlijk het omgekeerde van Card Sorting. De structuur van de categorieën en subcategorieën is er al en we vragen de gebruiker hier doorheen te navigeren. De structuur van de categorieën en subcategorieën is een “kale” boomstructuur (vandaar de naam Tree Test 😉). Wat je ziet is alleen de hiërarchische opbouw van de website of applicatie zonder visuele afleidingen van de daadwerkelijke interface.
We vragen de gebruikers een reeks taken te voltooien waarbij ze door die boomstructuur van categorieën en subcategorieën navigeren. Het doel is om te testen of de gebruikers de gewenste informatie kunnen vinden op een manier die logisch en intuïtief is. Zo krijgen we inzichtelijk of er problemen of moeilijkheden zijn in de informatiearchitectuur en kunnen we adviezen geven voor het verbeteren van de vindbaarheid van informatie.
Als de gebruikers van jouw digitale tool de informatie niet vinden waar ze deze informatie verwachten te vinden, dan worden ze in het gunstigste geval gefrustreerd en zoeken ze verder en in het meest ongunstige geval gaan ze naar een concurrent. Beiden leveren een slechte ervaring op en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Daarbij kan de Tree Test een goede UX research methode zijn. Met de Tree Test zien we onder welke categorieën de gebruikers een subcategorie verwachten te vinden. Dit geeft heel veel inzicht in welke categorieën en subcategorieën (on)duidelijk zijn en welke structuren te diep of te breed zijn. Met die informatie kunnen we de algehele navigatie door de website flink verbeteren.
Herken je één van de volgende problemen? Dan zou Tree Testing wel eens de juiste test kunnen zijn.
Stel je voor: jouw e-commerce bedrijf wil onderzoeken of klanten producten gemakkelijk kunnen vinden. Jullie besluiten om ons een Tree Test uit te laten voeren en de informatiearchitectuur te testen.
Wij geven de gebruikers dan een reeks met verschillende taken (bijvoorbeeld: "vind een sportshirt voor dames"), waarbij ze door de boomstructuur moeten navigeren zonder de visuele aanwijzingen van de website. Door de resultaten van de testen van de verschillende gebruikers te analyseren zien we precies welke paden gebruikers nemen en waar ze vastlopen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat dat veel gebruikers moeite hebben om te bepalen of ze onder 'Dames', 'Sport' of 'Kleding' moeten zoeken.
Dit leggen we allemaal vast in een rapport en jullie kunnen met deze informatie kiezen voor een herstructurering van de categorieën, bijvoorbeeld door 'Sportkleding' als een hoofdcategorie toe te voegen. Hierdoor zal de navigatie intuïtiever worden en vinden je gebruikers sneller wat ze zoeken. En de kans dat je conversie daarmee omhoog schiet is heel groot!
Treetesting is een krachtige UX-onderzoeksmethode die helpt bij het optimaliseren van de informatiearchitectuur van jouw website of applicatie. De focus ligt op de manier waarop gebruikers door een boomstructuur van categorieën navigeren en daarmee krijgen we waardevolle inzichten in de logica en intuïtie van de gebruikers.
Het resultaat is een verbeterplan met adviezen die kunnen leiden tot een verbeterde gebruikerservaring, een hogere klanttevredenheid en een stijging van je conversies.