Preference Test

De Preference Test is een usabilitytest waarbij we testen, zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden, wat de voorkeuren van de gebruiker zijn. Door de voorkeuren van de gebruikers te leren kennen, kunnen er weloverwogen beslissingen gemaakt worden die bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw digitale tool.

Preference test bij de UX Optimalisatie van Pixelpillow

Maar eerst: wat is een Preference Test?

Een Preference Test is een onderzoeksmethode binnen de User Experience (UX) waarbij gebruikers wordt gevraagd om hun voorkeur uit te spreken tussen twee of meer verschillende ontwerpen. Dit kan gaan om verschillende versies van een webpagina, een app-interface of specifieke elementen zoals knoppen, kleurenschema's of de tekst in een call-to-action knop.

Aan gebruikers wordt gevraagd welke optie zij het meest aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk of effectief vinden. Ook wordt gevraagd waarom ze wel of juist niet kiezen voor een bepaald ontwerp. De test kan worden uitgevoerd met statische afbeeldingen, maar ook met interactieve prototypes of live versies van de ontwerpen.

Wanneer gebruik je een Preference Test?

Zoals de naam eigenlijk al aangeeft testen we met een Preference Test de voorkeuren van gebruikers.

Deze methode helpt ons om:

UX-problemen waarbij een Preference Test kan helpen

Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Preference Test wel eens de juiste test kunnen zijn.

01.

Twijfelt het team tussen meerdere ontwerpen en weten jullie niet welke richting het beste is?

Door gebruikers te vragen welk ontwerp hun voorkeur heeft, kunnen ontwerpers een weloverwogen keuze maken op basis van daadwerkelijke voorkeuren van de gebruiker.
02.

Is er twijfel over de gebruiksvriendelijkheid van specifieke interface-elementen zoals knoppen of navigatiebalken?

Gebruikers kunnen hun voorkeur uitspreken over verschillende versies van deze elementen, waardoor jullie inzicht krijgen in welke opties het meest gebruiksvriendelijk zijn.
03.

Komt de look & feel ook over zoals wij hem bedoeld hebben?

Door verschillende kleurenschema's voor te leggen en te vragen welke de gebruiker het beste vindt passen bij het gevoel dat jullie over willen brengen, kom je er snel achter of jullie de juiste keuzes hebben gemaakt of dat gebruikers daar heel anders over denken.
04.

Zijn de call-to-action knoppen duidelijk?

Door verschillende ontwerpen van call-to-action knoppen te testen, ontdekken we welke versie gebruikers het meest aanspreekt en aanzet tot actie.

Voorbeeld van een Preference Test

Stel dat een e-commerce website twee verschillende ontwerpen heeft voor de productpagina en wil weten welke versie de voorkeur heeft bij hun gebruikers. De eerste versie heeft een minimalistisch ontwerp met veel witruimte, terwijl de tweede versie een kleurrijk en dynamisch ontwerp heeft.

Het team besluit om een Preference Test uit te laten voeren door beide versies aan een representatieve groep gebruikers voor te leggen. Gebruikers wordt gevraagd welke versie hun voorkeur heeft en waarom.

De resultaten laten zien dat de meerderheid voor de minimalistische versie kiest, dit omdat het overzichtelijker is en meer rust uitstraalt. Op basis van deze feedback kiest het ontwerpteam ervoor om de minimalistische benadering verder uit te werken en te implementeren.

Conclusie

Een Preference Test helpt om inzicht te krijgen in de voorkeuren van gebruikers met betrekking tot verschillende ontwerpopties. De test helpt bij het oplossen van onzekerheden over ontwerprichtingen, het verbeteren van de look & feel, het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid van elementen, het optimaliseren van kleurkeuzes en het verhogen van de effectiviteit van call-to-action knoppen.

Lopen we gedurende de UX Optimalisatie tegen bepaalde usabilityproblemen aan? Dan kan een Preference Test helpen om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

Weten hoe een Preference Test jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met een Preference Test. Bij Pixelpillow helpen we je de inhoud van je site zo te structureren dat gebruikers snel vinden wat ze zoeken, zodat de gebruikerservaring beter wordt en je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe een Preference Test jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Ja, meer weten over Preference Testen
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.