Voor een optimale gebruikservaring is het heel belangrijk dat de content binnen jouw digitale tool goed overkomt op de gebruiker. Twijfel je hoe de content overkomt of komen we er bijvoorbeeld tijdens het UX Optimalisatie traject achter dat de content niet duidelijk is voor de gebruikers? Dan kan Content Testen een goede stap zijn.
Door verschillende testmethodes, zoals de Highlighter Test en de Cloze Test, te gebruiken leren we hoe de content overkomt op de gebruiker en welke content vertrouwen geeft en welke juist minder goed werken.
In een Content Test vragen we de gebruiker om specifieke stukken content te beoordelen en te begrijpen. Dit kunnen teksten, afbeeldingen, video's of andere media zijn die binnen jullie digitale tool worden gebruikt. Content Testen kunnen kwantitatieve en kwalitatieve data opleveren, afhankelijk van de aard van de vragen en de analysemethoden die worden gebruikt.
Twee specifieke vormen van Content Testen zijn de Highlighter Test en de Cloze Test.
Content Testen worden gebruikt om:
Herken je één van de volgende problemen? Dan zou een Content Testen wel eens heel nuttig kunnen zijn.
Stel je bent druk bezig jouw corporate website beter te laten aansluiten bij je gebruikers. Eén van de zaken waar je feedback op krijgt is de informatie op de detailpagina’s van de cursussen die je aanbiedt. We besluiten te gaan Content Testen.
We starten met een Cloze Test. De gebruikers krijgen teksten waarbij elk 6e woord is weggelaten. We vragen hen deze ontbrekende woorden in te vullen, wat inzicht geeft in hoe goed de gebruikers de context en boodschap van de tekst begrijpen.
In de Highlighter Test markeren gebruikers de delen van de tekst die zij nuttig vinden groen en de delen die zij overbodig vinden rood. Dit helpt ons te begrijpen welke informatie goed wordt ontvangen en welke moet worden aangepast.
Op basis van de inzichten die hier uitkomen stellen wij een verbeterplan op zodat jullie op basis van de feedback van de gebruikers de content kunnen aanpassen.
Content Testen helpen om beter inzicht te krijgen in hoe de content binnen jouw digitale tool overkomt op gebruikers. We ontdekken welke content voor hen relevant is en welke minder, of de informatie volledig is of misschien wel te uitgebreid en hoe de tone of voice die gebruikt is overkomt. Op deze manier kunnen we de content beter laten aansluiten bij de behoeften van de gebruiker en de gebruiksvriendelijkheid verbeteren.