Eén van de meest flexibele en kostenefficiënte methoden om feedback van gebruikers te verzamelen is door middel van Guerilla Onderzoek. In korte tijd krijgen we waardevolle inzichten. Guerilla-onderzoek is ideaal voor snelle iteraties en het identificeren van directe gebruiksproblemen.
Maar eerst: wat is Guerilla Onderzoek?
Guerilla Onderzoek is een informele en laagdrempelige UX-onderzoeksmethode waarbij we gebruikers spontaan benaderen op openbare locaties (cafés, winkelcentra of parken, enz) om hun mening en feedback over een digitale tool of prototype te verzamelen.
Dit type onderzoek vereist minimale voorbereiding en wordt vaak uitgevoerd zonder de formele structuren en procedures die bij traditionele onderzoeksmethoden horen. De nadruk ligt op snelle, directe feedback die kan helpen bij het snel verbeteren van een product.
Voordelen
Guerilla onderzoek heeft heel veel voordelen:
kosteneffectief: waar gemodereerde gebruikerstesten normaal gesproken om meer budget vragen, zijn de kosten voor Guerilla-onderzoek in verhouding veel lager. Dit omdat de gebruikers gemakkelijk te benaderen zijn op openbare locaties
snel: we voeren korte testen met willekeurige gebruikers op openbare locaties. De testen zijn kort en to the point
flexibel: de testen kunnen vrijwel overal uitgevoerd worden, als het maar een plek is waar veel mensen komen
echte gebruikers: we zien hoe gebruikers reageren op de vragen en taken die we uitvragen en we kunnen doorvragen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden
laagdrempelig: doordat het Guerilla Onderzoek heel informeel is, is het voor deelnemers vaak makkelijker om hun eerlijke mening te geven
Nadelen
Guerilla onderzoek heeft ook een aantal nadelen:
beperkte diepgang: doordat het Guerilla Onderzoek informeel en vrij kort is, zal de feedback minder diepgang hebben dan bijvoorbeeld een Live Website Test waar ongeveer een uur voor wordt ingepland
geen representatieve eindgebruikers: er worden willekeurige deelnemers getest op openbare locaties. Vaak is dit niet precies de gebruiker waar jouw digitale tool voor bedoeld is. Vandaar dat we bij het Guerilla Onderzoek de taken ook zo zullen opstellen, dat ze voor iedereen goed uit te voeren zijn en we alsnog waardevolle inzichten kunnen verkrijgen
kortere interacties: de testen zijn kort en omdat we gebruikers op openbare locaties vragen om mee te werken aan het onderzoek kunnen we maar een beperkt aantal vragen stellen. We testen dus ook maar een paar specifieke aspecten uit jullie digitale tool
Wanneer gebruik je Guerilla Onderzoek?
Guerilla-onderzoek wordt gebruikt om snel en kosteneffectief inzichten te verkrijgen over de gebruikerservaring van jouw digitale tool.
Deze methode helpt ons om:
directe gebruiksproblemen en frustratie te ontdekken
in een vroeg stadium te testen hoe ontwerpideeën en concepten overkomen
feedback te krijgen op specifieke functies of interacties
een algemene indruk te krijgen van een digitaal product
hypotheses en aannames over gebruikersgedrag en voorkeuren te testen
UX-problemen waarbij Guerilla Onderzoek kan helpen
Herken je één van de volgende problemen? Dan zou Guerilla Onderzoek wel eens de juiste test kunnen zijn.
01.
Gebruikers begrijpen niet hoe ze door de interface moeten navigeren
Door gebruikers ter plekke te vragen om een taak uit te voeren, kunnen we snel zien waar de verwarring optreedt en welke delen van de interface verbeterd moeten worden.
02.
Bepaalde functies van een product worden niet gebruikt omdat ze onduidelijk of ingewikkeld zijn
Door gebruikers te observeren terwijl ze proberen deze functies te gebruiken, krijgen we directe feedback over waarom deze functies niet bruikbaar zijn en hoe ze verbeterd kunnen worden.
03.
Gebruikers begrijpen het doel of de werking van nieuwe concepten of functies niet
Tijdens het Guerilla Onderzoek kunnen we een nieuw concept of een nieuwe functie aan gebruikers uitleggen en zo direct feedback krijgen over wat er wel en niet begrepen wordt.
04.
Gebruikers hebben moeite om belangrijke informatie te vinden omdat de visuele hiërarchie niet duidelijk is
Door te observeren welke elementen gebruikers eerst opmerken en welke ze over het hoofd zien, kunnen we de visuele hiërarchie aanpassen om belangrijke informatie prominenter te maken.
05.
Gebruikers zijn niet voldoende betrokken bij het product en gaan niet over tot conversie
Door gebruikers direct te vragen naar hun eerste indrukken en ervaringen, kunnen we ontdekken wat hen aanspreekt en wat niet, en vervolgens veranderingen doorvoeren om de betrokkenheid te verhogen.
Voorbeeld van een Guerilla Onderzoek
Stel dat je jullie mobiele app voor het bijhouden van persoonlijke financiën wil testen met gebruikers. De taken die we willen testen zijn niet heel specifiek en zouden door iedereen uitgevoerd moeten kunnen worden.
We besluiten een Guerilla Onderzoek te doen in een druk café. We benaderen willekeurige bezoekers en vragen of ze de app willen uitproberen en hun eerste indrukken willen delen. Aan de gebruikers wordt gevraagd om een paar eenvoudige taken uit te voeren, zoals het invoeren van een uitgave of het bekijken van hun uitgavenoverzicht. Tijdens deze taak observeren we hoe gebruikers navigeren door de app en waar ze vastlopen.
We verzamelen directe feedback over de gebruiksvriendelijkheid, de duidelijkheid van de interface en eventuele technische problemen. Op basis van deze feedback stellen we een adviesrapport op met verschillende gebieden voor verbetering, zoals bijvoorbeeld het vereenvoudigen van de navigatie en het verduidelijken van instructies voor het invoeren van uitgaven.
Conclusie
Guerilla Onderzoek is een UX-onderzoeksmethode om snel en kosteneffectief feedback van gebruikers te verzamelen. Doordat we gebruikers in een openbare omgeving benaderen en hen vragen om een digitaal product uit te proberen, krijgen we directe inzichten in de gebruikersvriendelijkheid.
Deze aanpak helpt bij het ontdekken van UX-problemen zoals verwarring, onbruikbare functies, onduidelijke navigatie en gebrek aan betrokkenheid van de gebruiker. Binnen de UX-mix van de UX Optimalisatie is dit de enige test waarbij we echt in gesprek gaan met gebruikers. De andere testen zijn ongemodereerd.
Weten hoe Guerilla Onderzoek jouw UX verbetert?
Wil je je website gebruiksvriendelijker maken en je conversie verhogen? Start dan morgen met Guerilla Onderzoek. Bij Pixelpillow helpen we je de gebruikerservaring te verbeteren waardoor je betere resultaten boekt. Benieuwd hoe Guerilla Onderzoek jouw product naar het volgende niveau kan brengen? Neem snel contact op.
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.