Je hebt een digitaal product, dat wat jou betreft cruciaal is voor het succes van jouw organisatie. Maar is de gebruikerservaring wel op het goede niveau, en is het klaar voor de komende jaren? Geen zorgen. Als UX bureau is UX zeg maar ons ding. Het is zelfs zo erg ons ding, dat we er onze pay-off van hebben gemaakt. Wij ontwerpen bij Pixelpillow namelijk gebruiksvriendelijke digitale producten (die jarenlang meegaan). En of iets gebruiksvriendelijk is, wordt grotendeels bepaald door de hoeveelheid aandacht die je geeft aan de gebruikservaring, wat de Nederlandse vertaling is voor het Engelse User Experience, ofwel UX. Cirkeltje rond.
Wat is UX / User Experience Design?
De User Experience van je website, applicatie, platform of klantportaal is belangrijk voor het succes van je organisatie. Maar wat is het eigenlijk? Goede UX stelt de gebruiker centraal (ook wel User Centered Design genoemd). Een van de eigenschappen van een goede UX designer is dat hij of zij altijd de behoefte heeft om zich zoveel mogelijk te verplaatsen in de gebruiker van het product dat je ontwerpt. Voordat je je bezig houdt met hoe de user interface eruit komt te zien, wil je altijd eerst weten hoe het moet werken, niet hoe het eruit komt te zien.
Onze UX Design aanpak
Voor ons als UX bureau is de ultieme user experience niet dat een ontwerp van onze hand er ‘mooi’ uitziet, maar vooral ook dat het aansluit bij je merk en doet wat een gebruiker verwacht. Daarom doen we altijd eerst gebruikersonderzoek, om erachter te komen wie je doelgroep is en hoe mensen je product gebruiken. Producten die we opleveren moeten bijdragen aan de doelstellingen van de business én gebruikersdoelen. Als dat lukt, is de kans dat je product (en dus business) een succes wordt het grootst. Als we dit weten kunnen we verder met het ontwerpen van het UI design, en pas daarna start development met de realisatie van je digitale product.
01.
Usability onderzoek en usability testing
Usability onderzoek vindt normaal gesproken plaats in een lab, met een interviewer, en een boel complexe apparatuur, zoals eye tracking devices. Dat is remote lastig te realiseren. Wat wel kan, is je prototype of site laten testen door de geïnterviewde een link te sturen met een doorklikbaar prototype en via screensharing mee te kijken (en zeker zo belangrijk: mee te luisteren).
02.
Prototyping
Een prototype is bedoeld om de werking van functionaliteit of hele flows binnen een website of applicatie te valideren. Om die reden zijn prototypes vaak niet high-fidelity, maar low-fi. Een prototype is meestal niet volledig functionerend stuk software, maar vaak ontwerpen die klikbaar gemaakt zijn, om zo de werking te simuleren.
03.
Design principles
We bepalen op basis van bestaande kernwaarden zogenaamde designprincipes. Deze principes geven handvatten waarmee onze ontwerpers gericht keuzes kunnen maken die aansluiten bij uw merk en tegelijk uw organisatie kaders geven om de vormtaal te toetsen. Hoe vaak is een kernwaarde van een organisatie niet persoonlijk, informeel of integer? Het is goed dat je kernwaarden hebt, maar zonder concrete vertaling zijn ze voor ontwerpers niet erg nuttig. Ga maar na hoe je persoonlijk vertaalt naar kaders voor een ontwerp. De ene designer denkt bij persoonlijk aan warme kleuren, de andere aan een lettertype met ronde vormen, en weer een andere ontwerper grijpt naar foto's met mensen. Een mogelijke vertaling van een designprincipe is bijvoorbeeld "Persoonlijk: we gebruiken op elke pagina een foto van een echte medewerker".
04.
Stijlonderzoek
Om te achterhalen in welke stijl een product moet worden uitgewerkt zoeken we naar een stijl die aansluit bij de bestaande huisstijl, maar die ook aansluit bij de doelgroep waarvoor we aan de slag gaan.
05.
Informatie-architectuur
Websites en applicaties kunnen er op het eerste gezicht eenvoudig uitzien, maar onderwater behoorlijk complex zijn in de samenhang van pagina's en functionaliteit. Om die reden denken we na over hoe informatie moet worden ontsloten. Dat doen we door na te denken over de informatiearchitectuur. Meestal levert dit een document op met schema's waaruit visueel duidelijk wordt hoe relaties tussen verschillende onderdelen binnen de site of applicatie worden gelegd.
Wat is het verschil tussen UX en UI design?
Heel strikt genomen kan UX en UI hetzelfde zijn. Sterker nog, als het goed is biedt een goede User Interface altijd een goede gebruikservaring. Onder User Interface Design wordt vaak de interface van een applicatie verstaan. Vaak is zo’n interface wat complexer van aard dan een corporate website. En daarom vergt het een ander soort aanpak, dan het ontwerpen van een website of campagne. Door de complexiteit moet je vaak goed nadenken over de systematiek die je gebruikt.
Gun jouw klanten vandaag nog een geweldige gebruikerservaring
Klanten worden blij van een geweldig UX design. Een keer van gedachte te wisselen over hoe wij dit aanpakken? Neem dan snel en vrijblijvend contact op.
Hoe bepaal je nou of je een UX bureau nodig hebt? Neem je zelf iemand aan, of huur je daar een specialist voor in? Vaak heb je niet genoeg werk voor meerdere UX'ers, maar wil je wel pieken in het werk kunnen opvangen. Of je in-house designer is alleen en heeft niet het niveau dat je wel van een bureau verwacht. In dat geval kan het een goede keuze zijn om een agency te kiezen als digital partner. Je kunt vaak sneller de capaciteit opschalen, verkort je time-to-market en als het wat minder druk is met projecten kan je gemakkelijk afschalen.
De gebruikerservaring (UX of User Experience) is hoe een gebruiker een product, systeem of dienst ervaart. De term wordt vaak gebruikt als het gaat om een digitaal product.
Wat is het verschil tussen UX en Usability?
De UX van een digitaal product is breder dan de usability alleen. Gebruiksvriendelijkheid (usability) is een belangrijk onderdeel van de totale gebruikerservaring. Naast gebruiksvriendelijkheid wordt er bij UX vaak ook gekeken naar hoe nuttig en efficiënt een product wordt ervaren.
Wat is het verschil tussen UX en UI?
User Experience Design gaat over het begrijpen van gebruikerswensen. Aan de hand van data, interviews en andere methoden probeert een UX designer deze behoeften en het gedrag van gebruikers in kaart te brengen. Een UI designer vertaalt vervolgens deze uitkomsten in een grafische user interface (GUI). In veel gevallen is een UX en UI designer dezelfde persoon.
Wat is een prototype?
Een prototype is een klikbaar wireframe/model of vroege release van een product dat is gemaakt om een concept of proces te testen. Meestal wordt een prototype gebruikt om een nieuw ontwerp van een website of applicatie te valideren met gebruikers.
Wat zijn design principles?
Designprincipes zijn een concrete doorvertaling van kernwaarden, waarmee oplossingsrichting getoetst kunnen worden aan de vastgestelde principes. Een kernwaarde "authentiek" kan bijvoorbeeld worden vertaald in het designprincipe "We laten altijd een echte medewerker zien op de pagina's op de website".
Wat is een informatie-architectuur?
De informatie-architectuur beschrijft de inhoudelijke relaties en samenhang tussen toepassingen en gegevensverzamelingen onderling. Binnen een website of applicatie wordt hierin vaak omschreven wat de structuur van navigatie is en hoe pagina's naar elkaar linken.
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.