UX Research voor je digitale platform

Voordat je een goede UX (User Experience) of een soepele UI (User Interface) kunt ontwerpen en je website of applicatie kunt bouwen wil je weten wat je gebruikersbehoeften zijn en de doelen van de business. Daarom doen we altijd grondig gebruikersonderzoek.

Wat is een gebruikersonderzoek?

Gebruikersonderzoek, ook wel User Research of UX Research genoemd, is een van de vele vormen van UX onderzoek waarbij we het probleem eerst voorleggen aan gebruikers. We kijken naar gebruiksdata, bestuderen gebruikersgedrag en interviewen eindgebruikers. Bij Pixelpillow is dit integraal onderdeel van onze werkwijze.

Gebruiksonderzoek en UX Research

Onze UX Research aanpak

Hoewel onze aanpak op hoofdlijnen altijd hetzelfde is, zijn er voor verschillende type opdracht verschillende manieren om gebruikersbehoeften te onderzoeken.

01.

Design Thinking

Als basis van ons bewezen aanpak gebruiken wij het design thinking proces. Hierbij kijken we eerst goed naar de vraag van de klant, naar data en gaan we in gesprek met gebruikers. Op basis van de uitkomsten van dit deel van de UX Fase bedenken we oplossingsrichtingen, die we vervolgens vertalen naar prototypes. Deze leggen we voor aan gebruikers, en dit vormt het fundament voor het uitwerken van het ontwerp en daarmee de realisatie van de website of applicatie. Weten hoe we dat doen? Bekijk onze bewezen aanpak.
02.

Werving testpersonen

Om je digitale tool te kunnen testen met echte gebruikers is het noodzakelijk om de juiste mensen te werven. Vaak kan dit door bestaande relaties en klanten te benaderen. Als het om een doelgroep gaat waar nog geen relatie mee is, of als je een  hyperspecifieke groep mensen wilt werven, kan je dit via een gespecialiseerd wervingsbureau doen, of gebruikmaken van het Pixelpillow gebruikerspanel. Meer weten over ons eigen UX panel?
03.

Interviews

Uiteindelijk gaat het er bij gebruiksonderzoek om dat je met de gebruiker praat. Dat doen we tegenwoordig niet standaard face-to-face, maar we organiseren dit op afstand. We vragen de doelgroep naar hun behoefte. Wat ons betreft zijn interviews de meest nuttige vorm van user research, omdat je rechtstreeks van de doelgroep hoort wat ze nodig hebben of handig vinden. Dit voorkomt in ieder geval dat je gaat maken waar geen behoefte aan is.
04.

Card Sorting

Het doel van ‘card sorting’ is om er achter te komen of de structuur van je site of applicatie voor de gebruiker helder en logisch is. Dit doe je door de gebruiker te vragen de onderdelen van je site of applicatie op een voor hem logische manier te ordenen. Hiermee voorkom je dat je de structuur te veel vanuit je eigen voorkeuren opbouwt.
05.

Treetesting

Bij treetesting stel je zelf een menustructuur op en vraag je vervolgens aan gebruikers of zij naar een bepaalde pagina op zoek willen gaan. Dit is een goede manier om te achterhalen of de onderwerpen van je website gevonden worden door de gebruiker. Je ziet hiermee meteen of gebruikers de weg kwijtraken.
06.

First click testing

Bij een ’first click test’ vraag je een gebruiker om een actie uit te voeren. Zoals ‘Bestel een sneaker’. Vervolgens wordt de eerste link of button waar de gebruiker op klikt geregistreerd. De aanname is dat de eerste klik van een gebruiker veel zegt over hoe helder en intuïtief de interface is.
07.

Five second test

Bij de ‘five second test’ toon je de gebruiker 5 seconden een ontwerp. Vervolgens vraag je wat hij of zij ervan heeft onthouden. Je kunt hierbij zowel ‘hardere’ waarden uitvragen (waar zat de bestelknop) als ‘zachtere’ waarden (welk gevoel riep dit ontwerp bij je op).
08.

Preference test

De ‘preference test’ helpt je met het kiezen naar de beste variant van een ontwerp door te vragen welk ontwerp het meest aanspreekt, of het duidelijkst is. Ook deze test is erg geschikt om de wat ‘subjectievere’ voorkeuren van de doelgroep mee te peilen.
09.

Brand personality sliders

Een brand personality test is handig om er achter te komen wat de uitstraling is die je doelgroep passend vindt bij je merk. Chique? Speels? Zakelijk? Je test dit door telkens twee begrippen of merken tegen elkaar af te zetten en te vragen welke het meest passend wordt gevonden.Een manier om dit te testen is door de test online te delen en de geïnterviewde te vragen om een stip te zetten op de slider.
10.

Usability onderzoek en usability testing

Usability onderzoek vindt normaal gesproken plaats in een lab, met een interviewer, en een boel complexe apparatuur, zoals eye tracking devices. Dat is remote lastig te realiseren. Wat wel kan, is je prototype of site laten testen door de geïnterviewde een link te sturen met een doorklikbaar prototype en via screensharing mee te kijken (en zeker zo belangrijk: mee te luisteren).
11.

Job stories, Jobs to be done en User stories

Job stories, Jobs to be done en User stories zijn allemaal kaders voor het begrijpen van de behoeften van gebruikers. Waar veel bedrijven die gebruik maken van scrum werken met User Stories, werken we bij Pixelpillow met het Jobs to be Done-framework. Job Stories zijn een manier om gebruikerservaringen in te kaderen in een anekdote. Het geeft inzicht in waarom iemand je product gebruikt en welke waarde het voor hem of haar heeft. Weten hoe wij Jobs to be Done gebruiken? Lees dan het blog Job stories in plaats van User stories.

Continu werken aan UX levert je geld op

In een wereld waar de verwachtingen van gebruikers steeds hoger liggen (dankjewel, Coolblue!), is een top gebruikerservaring voor je website of digitale app cruciaal. Het gaat om veel meer dan alleen een mooi plaatje; het zorgt ervoor dat je bezoekers makkelijk en snel kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Een gebruiksvriendelijke en makkelijk te gebruiken interface maakt niet alleen je klanten blijer, maar zet je bedrijf ook een stap voor op de concurrentie in een markt – die alleen maar drukker wordt. En dat is niet zomaar een verkoopverhaaltje van een bureau dat toevallig heel goed is in het maken van gebruiksvriendelijke digitale tools 😄

Het belang van een goede UX wordt echt ondersteund door onderzoek. Een sterke UX:

En dat zijn geen loze beloftes. Er zijn er tal van onderzoeken die aantonen dat een goede UX zorgt voor bovenstaande voordelen:

Ook geld verdienen of juist besparen met continu verbeteren van UX?
Meer over UX Optimalisatie

Usability onderzoek voor je bestaande website of applicatie

Heb je een andere partner voor je huidige product, maar wil je een frisse blik op je website of applicatie? Dan kunnen we je website testen met echte gebruikers. En het mooie is, dat kost niet eens zoveel tijd (en dus ook geen enorme investering). Meestal kunnen we binnen 2 a 3 weken een volledig onderzoek van een bestaand product uitvoeren. Aan het einde van de rit heb je dan een adviesrapport waarin we verbeterpunten benoemen waarmee je je product nog gebruiksvriendelijker en succesvoller maakt.

We deden al gebruikersonderzoek voor de volgende klanten:

Ministerie van VWS
Carel Lurvink
Haardhoutcompany.nl

La Souris
Mindfit
Polytech

Test jouw applicatie vandaag nog!
Wist je dat je een usability test ook kunt laten uitvoeren op een product dat niet door Pixelpillow is gemaakt? We testen je website of applicatie met een aantal gebruikers. Verbeter je site met onze inzichten of gebruik de resultaten als 0-meting voor een nieuw product!
Neem contact op
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert

Voor deze klanten zette we UX Research succesvol in

Alles duidelijk?

Veelgestelde vragen over UX Research

Wat is gebruikersonderzoek?
Hoewel de naam misschien anders suggereert onderzoek je bij gebruikersonderzoek niet de gebruiker zelf, maar het digitale product dat gebruikt wordt. Door middel van vooraf bepaalde criteria worden respondenten geworven en worden aan de hand van een testscript bepaalde vragen voorgelegd aan de gebruiker en worden bepaalde scenario's doorlopen. Zo test je of bepaalde aannames die gedaan worden tijdens het ontwerpen ook kloppen.
Wat levert gebruikersonderzoek op?
Gebruikersonderzoek (ook wel UX Research genoemd) levert vooral inzichten op waarmee je ontwerpkeuzes kunt onderbouwen en valideren. Misschien doe je wel een aanname waarvan je zelf 100% overtuigt bent, maar blijkt uit gebruikersonderzoek dat dat net even anders zit. Kortom: voldoende aandacht geven aan UX Research kan voorkomen dat je een verkeerde keuze maakt en in potentie je budget uitgeeft aan de verkeerde dingen.
Met hoeveel mensen moet je testen?
Onderzoek van de NN Group wijst uit dat het bij user research verstandig is om in ieder geval met 5 gebruikers je product te testen. Voor card sorting wordt een minimum van 15 gebruikers geadviseerd,
en in het geval van eye-tracking wordt bijvoorbeeld een ondergrens van 39 users aangegeven. Kortom: het is niet zo zwart/wit, maar met 5 gebruikers testen is altijd beter dan niet testen.
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.