User Interface Design

Onder UI Design wordt vaak de interface van een applicatie verstaan. Vaak is zo’n interface wat complexer van aard dan het ontwerpen van bijvoorbeeld een corporate website. En daarom vergt het een ander soort aanpak, dan het ontwerpen van een website of campagne. Door de complexiteit moet je vaak goed nadenken over de systematiek die je gebruikt.

Voorbeelden van user interfaces zijn bijvoorbeeld:

En er zijn nog genoeg andere voorbeelden te bedenken.

Functioneel en voor de lange termijn

De gemene deler van de meeste user interfaces is dat het vaak functionele oplossingen zijn, en een minder campagnematig doel hebben. Het zijn vaak applicaties en sites die tegen een stootje moeten kunnen, en lang mee moeten gaan.

Daarom is het slim om bij het opzetten van een goede UI altijd na te denken over een duurzaam designsysteem. Je bouwt vaak niet één toepassing, maar een ecosysteem aan tools en sites, waarmee mensen continu in aanraking komen met je merk. Naast dat je mensen een herkenbare, consistente ervaring wil geven, is het vanuit een kostenperspectief verstandig om vooraf goed na te denken over dit systeem. Dat levert in eerste instantie vaak een iets hogere investering op, maar bespaart meestal op de langere termijn een hoop geld. Hoe vaak moet een organisatie niet na 2 jaar een site of applicatie volledig opnieuw opbouwen, omdat er ergens bij de initiële ontwikkeling een verkeerde keuze is gemaakt.

Bekijk onze cases voor een overzicht van User Interfaces die we al hebben gerealiseerd.

Wat is het verschil met User Experience?

Heel strict genomen kan UX en UI hetzelfde zijn. Sterker nog, als het goed is biedt een goede User Interface altijd een goede gebruikservaring. Soms vragen we onszelf ook af waarom we het ons zo moeilijk maken… Ontwerp is toch gewoon het oplossen van een probleem?

Onder UI Design wordt vaak de interface van een applicatie verstaan. Vaak is zo’n interface wat complexer van aard dan een corporate website. En daarom vergt het een ander soort aanpak, dan het ontwerpen van een website of campagne. Door de complexiteit moet je vaak goed nadenken over de systematiek die je gebruikt.

Wij ontwerpen bij Pixelpillow namelijk geweldige gebruikservaringen, wat de letterlijke Nederlandse vertaling voor het Engelse User Experience is, ofwel UX.

Voor ons is de ultieme user experience niet dat een ontwerp van onze hand er ‘mooi’ uitziet, maar vooral ook dat het aansluit bij je merk en doet wat een gebruiker verwacht. Producten die we opleveren moeten bijdragen aan de doelstellingen van de business én gebruikersdoelen. Als dat lukt, is de kans dat je product (en dus business) een succes wordt het grootst.