Bel 038 750 3491
of neem contact op

UI / User Interface Design

Voordat je een goede User Interface kunt voorschotelen aan je gebruiker is het belangrijk dat je een solide basis in de vorm van een UX (User Experience) legt. Daarom doen we altijd grondig gebruikersonderzoek. Pas daarna gaan we aan de slag met het samenstellen van een UI Design. Als je je huiswerk vooraf goed doet, is een goed UI design de kers op de taart.

Wat is UI / User Interface Design?

Een user interface is de manier waarop je als mens interactie hebt met een computer. In tegenstelling tot UX Design, waarbij je vooral kijkt naar hoe een product gebruikt moet worden, gaat het bij UI Design vooral over hoe het eruit ziet. In het dagelijks leven is een interface bijvoorbeeld de muis van je computer, het touchscreen van je telefoon of je afstandsbediening. In de digitale wereld is het vaak de visuele weergave van elementen op een website, of een formulier of lijst in een applicatie. UI's zijn er in verschillende soorten en maten. Hieronder leggen we uit welke vaak voorkomen en hoe een goed UI design tot stand komt.

User Interface design

Onze UI design aanpak

Een UI design kan behoorlijk complex zijn. Als het een relatief eenvoudige website betreft is het misschien nog overzichtelijk, maar zodra je een applicatie of ecosysteem van verschillende tools opzet en wilt onderhouden, is het slim om je User Interface grondig op te zetten. Met onze bewezen aanpak onderzoeken we wensen van je gebruikers en vertalen we deze naar een UI design dat aansluit op je merk, gebruikersbehoeften en businessdoelen. En natuurlijk vertalen we de UI naar solide, herbruikbare techniek.

01.

Design systems

Bij het ontwerpen van een goed UI design is het slim om altijd na te denken over een duurzaam designsysteem. Je bouwt vaak niet één toepassing, maar een ecosysteem aan tools en sites, waarmee mensen continu in aanraking komen met je merk. Naast dat je mensen een herkenbare, consistente ervaring wil geven, is het vanuit een kostenperspectief verstandig om vooraf goed na te denken over dit systeem. Dat levert in eerste instantie vaak een iets hogere investering op, maar bespaart meestal op de langere termijn een hoop geld. Hoe vaak moet een organisatie niet na 2 jaar een site of applicatie volledig opnieuw opbouwen, omdat er ergens bij de initiële ontwikkeling een verkeerde keuze is gemaakt. Meer weten? We schreven al een artikel over hoe je met een design system kosten bespaart.
02.

Design Tokens

Design tokens zijn centrale, platform-onafhankelijke stukjes informatie over de onderdelen in een User Interface, waarin je ontwerp-gerelateerde informatie op te slaan, zoals kleuren, lettertypen, witruimte, animaties, enz.
Het grote voordeel van design tokens is vooral merkbaar wanneer je met grote applicaties werkt, waar meerdere mensen aan werken. Het vastleggen van de kenmerken van een designsysteem zorgt er namelijk voor dat klanten uiteindelijk een consistente beleving ervaren, en het zorgt ervoor dat je minder tijd, energie en kosten kwijt bent aan het onderhouden van je digitale product.
03.

Toolkit

In de toolkit vertalen we de verschillende designs naar hapklare brokken voor de developers (intern, of bij de klant). Dit noemen we vaak de developer hand-off. Je kunt dit document zien als een combinatie van bovenstaande design systeem en design tokens, aangevuld met instructies en checklists voor developers. Zo hoeven de ontwikkelaars niet onnodige veel tijd te besteden aan zoeken, en werken ze niet de verkeerde componenten uit. Met een toolkit dwing je consistentie af en minimaliseer je onnodige uitzonderingen. Wat uiteindelijk leidt tot een efficiëntere overdracht tussen design en development.
04.

Configurators en keuzehulpen

Een configurator maakt het bezoekers van een website gemakkelijk om begeleid tot een bepaalde keuze te komen. Dat kan zijn het samenstellen van een product met variërende eigenschappen. Bijvoorbeeld een maatwerk product, zoals een nieuwe auto (met verschillende opties), of een op-maat gezaagde kunststof plaat (met gaten en figuren uitgezaagd). Maar een configurator kan je ook helpen tot een keuze voor een bepaald product te komen. Bijvoorbeeld een keuzehulp op een webshop. Meer weten over configurators en keuzehulpen? Lees hier verder.
05.

Vormtaal

Een vormtaal, ook wel design language genoemd. Bij veel websites en applicaties mist uniformiteit binnen de verschillende uitingen, en sluit de site of app onvoldoende aan bij de verwachtingen van gebruikers. Wist je dat veel applicaties nog steeds worden ontworpen door techneuten? En dan krijg je een functionerende app. Maar die ziet er vaak dodelijk saai uit en werkt niet optimaal. Omdat ‘ie gewoon gebouwd is, zonder dat er is nagedacht over hoe de gebruiker de applicatie gebruikt. In een vormtaal kijken we naar de bestaande huisstijl en geven we een advies over hoe de huisstijl toe te passen is over de verschillende digitale producten.

UI UX design, wat is het verschil?

Heel strikt genomen kan UX design en UI design hetzelfde zijn. Sterker nog, als het goed is biedt een goede User Interface altijd een goede gebruikservaring. Soms vragen we onszelf ook af waarom we het ons zo moeilijk maken… Ontwerp is toch gewoon het oplossen van een probleem?

Onder UI Design wordt vaak de interface van een applicatie verstaan. Vaak is zo’n interface wat complexer van aard dan een corporate website. En daarom vergt het een ander soort aanpak, dan het ontwerpen van een website of campagne. Door de complexiteit moet je vaak goed nadenken over de systematiek die je gebruikt.

Wij ontwerpen bij Pixelpillow namelijk geweldige gebruikservaringen, wat de letterlijke Nederlandse vertaling voor het Engelse User Experience Design is, ofwel UX design.

Voor ons is de ultieme user experience niet dat een ontwerp van onze hand er ‘mooi’ uitziet, maar vooral ook dat het aansluit bij je merk en doet wat een gebruiker verwacht. Producten die we opleveren moeten bijdragen aan de doelstellingen van de business én gebruikersdoelen. Als dat lukt, is de kans dat je product (en dus business) een succes wordt het grootst.

Gun jouw klanten vandaag nog een beter UI design
Of wil je er even rustig over sparren? Een optimaal UI design betaalt zich altijd terug. Verdienen jouw klanten de beste user interface? Wij vertellen er graag meer over!
Neem contact op
Milan van Bruggen
Partner / UI-expert

Voor deze klanten verzorgden we UI design

Wanneer heb je een UI designer nodig?

Hoe bepaal je nou of je een UI designer nodig hebt? Neem je zelf iemand aan, of huur je daar een specialist voor in? Vaak heb je niet genoeg werk voor meerdere UI-designers, maar wil je wel pieken in het werk kunnen opvangen. Of je in-house designer is alleen en heeft niet het niveau dat je wel van een bureau verwacht. In dat geval kan het een goede keuze zijn om een agency te kiezen als digital partner. Je kunt vaak sneller de capaciteit opschalen, verkort je time-to-market en als het wat minder druk is met projecten kan je gemakkelijk afschalen.

Keertje sparren over de mogelijkheden?
Alles duidelijk?
Veelgestelde vragen over UI Design
Wat is een user interface?
De gebruikersinterface (UI) is de interactie tussen mens en computer. Bijvoorbeeld een touchscreen, een toetsenbord of muis, maar ook een app op je telefoon. Tegenwoordig wordt de term veel gebruikt om te omschrijven hoe een gebruiker interacteert met een applicatie of een website.
Wat zijn design tokens?
Design tokens zijn alle waarden die nodig zijn om een designsysteem te kunnen bouwen en te onderhouden. Deze waarden zijn onder andere spatiëring, kleur, typografie, objectstijlen, animatie, enz.
Wat is een design system?
Een designsysteem bestaat uit een design repository en beschrijft de mensen die toegang hebben tot het design system. Deze repositoty bevat informatie over richtlijnen, een component library, een pattern library, en de diverse onderdelen die als design tokens zijn gedefinieerd.
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.