Heering Online Bestellen.
B2B Commerce voor de maakindustrie

‍

Heering mag dan met Keralit hét a-merk in de kunststof gevelbekleding markt zijn, maar dat betekent niet dat je op je lauweren kunt rusten. Ook dan moet je voorop blijven lopen. Daarom vroeg Heering ons mee te denken hoe ze digitaal konden innoveren. We bedachten Heering Online Bestellen, een digitaal B2B-platform, waarmee klanten van Heering eenvoudig online producten kunnen bestellen. Wij ontwierpen en ontwikkelden een maatwerk platform, dat we testten met echte klanten.

‍bestellen.heering.eu

Frontend en Backend Case Heering

Een nieuwe propositie,
getest met klanten van Heering

Aannemers en klussers – de primaire eindklant van Heering – zijn mensen die vooral met hun handen werken. Veel mensen uit deze doelgroep hebben nog een Nokia 3310 (zo één met druktoetsen ja). Niet de meest digitaal-vaardige mensen dus. En daarom was het enorm nuttig om de propositie van Heering Online Bestellen – het supereenvoudig online bestellen van Heering-producten – voor te leggen aan deze mensen. Dat leverde interessante inzichten op.

Inzichten uit het gebruiks­onderzoek

Een nieuwe propositie is een hele stap. En juist in dat soort gevallen wil je ruggespraak met je gebruikers. Je creëert namelijk niet alleen een spiksplinter nieuw business-to-business commerce-platform, maar introduceert een volledig nieuw concept, waar intern misschien al wel meer dan een jaar aan gewerkt is, maar dat voor klanten volledig nieuw is. Wanneer je dat niet goed test met gebruikers, loop je het risico op vervelende verrassingen achteraf. Daarom hebben we de applicatie met zowel, aannemers als met groothandels getest.

Altijd bestellen via je vertrouwde groothandel

Uit de gebruikersonderzoeken bleek dat de loyaliteit van aannemers aan de bouwhandel, waar ze hun materialen inkopen, enorm groot is. Dat het sociale aspect daarbij een doorslaggevende factor is, hadden we niet verwacht. Een klusser heeft over het algemeen een sterke voorkeur voor een bouwhandel en is daar ’s ochtends vaak te vinden voor een kopje koffie.

Precies wat je nodig hebt.

Geleverd waar en wanneer je het nodig hebt. Het bijzondere van het Heering Online Bestellen platform is dat het precies weet wat je nodig hebt. Bij bepaalde kunststof panelen horen altijd een aantal bijproducten. Wanneer je bijvoorbeeld groene gevelpanelen in je winkelmandje legt, krijg je automatisch de suggestie voor de juiste eindkapjes en andere bijproducten in dezelfde kleur. Dat scheelt een hoop tijd en denkwerk.

Een bescheiden, onderscheidende stijl

Om het platform een eigen identiteit te geven die aansluit bij de stijl van Heering, maar niet teveel afleidt hebben we een illustratiestijl bedacht die eenvoudig, zakelijk en toch een beetje speels is. Bestellen bij Heering mag best een beetje een feestje zijn!

De samenwerking

Heering is een van onze eerst klanten, waarmee we al vanaf 2013 samenwerken. Wij zijn nog steeds ontzettend blij met de manier waarop we samenwerken. En zelf zouden we het als professioneel, leuk en respectvol noemen. Maar dat is natuurlijk wel een gevalletje 'wij van wc-eend'. Wat vindt Heering zelf van de samenwerking?

Hoe laat je al je 125 verschillende kleur/model combinaties zien op 8 verschillende woningtypes? Samen met Pixelpillow hebben we hiervoor de Keralit gevelvisualisator ontwikkeld. Door tijdens de ontwikkeling prototypes te “usability testen” zijn we tot de perfecte gebruikerservaring gekomen.
Erik Heuven
Product owner E-commerce

Naast Heering Online Bestellen hebben we diverse andere producten gerealiseerd voor Heering. Zo hebben we onder andere de mobiele catalogus app, Keralit.nl, een kleurmonstermodule, de Keralit Gevelvisualisator, en een campagnepagina voor de nieuwe Keralit dakrand ontworpen en gerealiseerd.

Het team

Thomas
Full-stack Developer
Mathijs
Designer
Rick
Frontend Developer
Nadia
Support Engineer
Joël
Technical Lead
Gertjan
Creative Lead