Bel 038 750 3491
of neem contact op

UX Research voor je digitale platform

Voordat je een goede UX (User Experience) of een soepele UI (User Interface) kunt ontwerpen en je website of applicatie kunt bouwen wil je weten wat je gebruikersbehoeften zijn en de doelen van de business. Daarom doen we altijd grondig gebruikersonderzoek.

Wat is een gebruikersonderzoek?

Gebruikersonderzoek, ook wel User Research of UX Research genoemd, is een van de vele vormen van UX onderzoek waarbij we het probleem eerst voorleggen aan gebruikers. We kijken naar gebruiksdata, bestuderen gebruikersgedrag en interviewen eindgebruikers. Bij Pixelpillow is dit integraal onderdeel van onze werkwijze.

Onze UX Research aanpak

Hoewel onze aanpak op hoofdlijnen altijd hetzelfde is, zijn er voor verschillende type opdracht verschillende manieren om gebruikersbehoeften te onderzoeken.

01.

Interviews

Uiteindelijk gaat het er bij gebruiksonderzoek om dat je met de gebruiker praat. Dat doen we tegenwoordig niet standaard face-to-face, maar we organiseren dit op afstand. We vragen de doelgroep naar hun behoefte. Wat ons betreft zijn interviews de meest nuttige vorm van user research, omdat je rechtstreeks van de doelgroep hoort wat ze nodig hebben of handig vinden. Dit voorkomt in ieder geval dat je gaat maken waar geen behoefte aan is.
02.

Card Sorting

Het doel van ‘card sorting’ is om er achter te komen of de structuur van je site of applicatie voor de gebruiker helder en logisch is. Dit doe je door de gebruiker te vragen de onderdelen van je site of applicatie op een voor hem logische manier te ordenen. Hiermee voorkom je dat je de structuur te veel vanuit je eigen voorkeuren opbouwt.
03.

Treetesting

Bij treetesting stel je zelf een menustructuur op en vraag je vervolgens aan gebruikers of zij naar een bepaalde pagina op zoek willen gaan. Dit is een goede manier om te achterhalen of de onderwerpen van je website gevonden worden door de gebruiker. Je ziet hiermee meteen of gebruikers de weg kwijtraken.
04.

First click testing

Bij een ’first click test’ vraag je een gebruiker om een actie uit te voeren. Zoals ‘Bestel een sneaker’. Vervolgens wordt de eerste link of button waar de gebruiker op klikt geregistreerd. De aanname is dat de eerste klik van een gebruiker veel zegt over hoe helder en intuïtief de interface is.
05.

Five second test

Bij de ‘five second test’ toon je de gebruiker 5 seconden een ontwerp. Vervolgens vraag je wat hij of zij ervan heeft onthouden. Je kunt hierbij zowel ‘hardere’ waarden uitvragen (waar zat de bestelknop) als ‘zachtere’ waarden (welk gevoel riep dit ontwerp bij je op).
06.

Preference test

De ‘preference test’ helpt je met het kiezen naar de beste variant van een ontwerp door te vragen welk ontwerp het meest aanspreekt, of het duidelijkst is. Ook deze test is erg geschikt om de wat ‘subjectievere’ voorkeuren van de doelgroep mee te peilen.
07.

Brand personality sliders

Een brand personality test is handig om er achter te komen wat de uitstraling is die je doelgroep passend vindt bij je merk. Chique? Speels? Zakelijk? Je test dit door telkens twee begrippen of merken tegen elkaar af te zetten en te vragen welke het meest passend wordt gevonden.Een manier om dit te testen is door de test online te delen en de geïnterviewde te vragen om een stip te zetten op de slider.
08.

Usability onderzoek en usability testing

Usability onderzoek vindt normaal gesproken plaats in een lab, met een interviewer, en een boel complexe apparatuur, zoals eye tracking devices. Dat is remote lastig te realiseren. Wat wel kan, is je prototype of site laten testen door de geïnterviewde een link te sturen met een doorklikbaar prototype en via screensharing mee te kijken (en zeker zo belangrijk: mee te luisteren).

Usability onderzoek voor je bestaande website of applicatie

Heb je een andere partner voor je huidige product, maar wil je een frisse blik op je website of applicatie? Dan kunnen we je website testen met echte gebruikers. En het mooie is, dat kost niet eens zoveel tijd (en dus ook geen enorme investering). Meestal kunnen we binnen 2 a 3 weken een volledig onderzoek van een bestaand product uitvoeren. Aan het einde van de rit heb je dan een adviesrapport waarin we verbeterpunten benoemen waarmee je je product nog gebruiksvriendelijker en succesvoller maakt.

We deden al gebruikersonderzoek voor de volgende klanten:

Ministerie van VWS
Carel Lurvink
Haardhoutcompany.nl

La Souris
Mindfit
Polytech

Test jouw applicatie vandaag nog!
Wist je dat je een usability test ook kunt laten uitvoeren op een product dat niet door Pixelpillow is gemaakt? We testen je website of applicatie met een aantal gebruikers. Verbeter je site met onze inzichten of gebruik de resultaten als 0-meting voor een nieuw product!
Neem contact op
Milan van Bruggen
Partner / UX-expert
Alles duidelijk?
Veelgestelde vragen over UX Research
Wat is gebruikersonderzoek?
Hoewel de naam misschien anders suggereert onderzoek je bij gebruikersonderzoek niet de gebruiker zelf, maar het digitale product dat gebruikt wordt. Door middel van vooraf bepaalde criteria worden respondenten geworven en worden aan de hand van een testscript bepaalde vragen voorgelegd aan de gebruiker en worden bepaalde scenario's doorlopen. Zo test je of bepaalde aannames die gedaan worden tijdens het ontwerpen ook kloppen.
Wat levert gebruikersonderzoek op?
Gebruikersonderzoek (ook wel UX Research genoemd) levert vooral inzichten op waarmee je ontwerpkeuzes kunt onderbouwen en valideren. Misschien doe je wel een aanname waarvan je zelf 100% overtuigt bent, maar blijkt uit gebruikersonderzoek dat dat net even anders zit. Kortom: voldoende aandacht geven aan UX Research kan voorkomen dat je een verkeerde keuze maakt en in potentie je budget uitgeeft aan de verkeerde dingen.
Met hoeveel mensen moet je testen?
Onderzoek van de NN Group wijst uit dat het bij user research verstandig is om in ieder geval met 5 gebruikers je product te testen. Voor card sorting wordt een minimum van 15 gebruikers geadviseerd,
en in het geval van eye-tracking wordt bijvoorbeeld een ondergrens van 39 users aangegeven. Kortom: het is niet zo zwart/wit, maar met 5 gebruikers testen is altijd beter dan niet testen.
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.