Design principles

Klanten, medewerkers en management: bij het realiseren van een nieuwe site of applicatie zijn veel mensen betrokken. Ze hebben allemaal hun eigen kennis, ervaring en ideeën. En als je niet uitkijkt, leidt dat tot eindeloze discussies en onenigheid. Hoe voorkom je dat?

Design principles zijn basisregels en richtlijnen voor toekomstige ontwerpen. Ze bepalen het speelveld waarbinnen je ontwerpt. Bij het opstellen houd je rekening met onder andere gebruikers, de organisatie, doelen, techniek en de gewenste uitstraling.

Dankzij design principles werk je altijd vanuit een duidelijk kader. Dit geeft houvast bij twijfel, en vereenvoudigt het ontwerproces.

Wat zijn design principes?

Design principles kun je vergelijken met richtingaanwijzers voor softwaretoepassingen. Ze bepalen welke kant je op wilt gaan. Maar hoe zien deze richtingaanwijzers er nu uit? Dit zijn enkele voorbeelden:

Effectieve UX design principles zijn eenvoudig, duidelijk en meetbaar. Zo ontdekt Facebook met een gebruikerstest snel of een ontwerp inderdaad universeel is. Bij een volgend ontwerp kunnen ze hier rekening mee houden, en dit bespaart tijd en kosten. Gebruik ze daarom ook voor jouw bedrijf of organisatie.

Waarvoor gebruik je design principes?

Design principes zijn op de eerste plaats bedoeld voor het ontwerpproces. Maar ze bieden meer voordelen.

Het opstellen UX design principles begint met research. Wat zijn de wensen, behoeften en dromen van klanten, medewerkers en andere betrokkenen? Wat wil je als organisatie? En hoe helpt techniek daarbij? Je leert je organisatie dus beter kennen.

Vervolgens brainstorm je als team, en kom je tot eenvoudige en krachtige principes. Die formuleer je zo scherp mogelijk, en leg je voor aan alle betrokkenen. Kan iedereen zich erin vinden? Dan zijn dit de nieuwe richtlijnen voor toekomstig ontwerp.

Deel de definitieve principes met alle betrokkenen, bijvoorbeeld via prints aan de muur. Of zet ze op een aparte website, zoals Marvel (van de superheldenfilms) hier doet. Dan zijn ze altijd voor iedereen toegankelijk, en realiseer je sneller een nieuwe site, applicatie of portal.

UX- en UI-design principles

De methode is intergraal onderdeel van onze werkwijze. In combinatie met de agile werkwijze, ontwerpen en realiseren wij producten die klaar zijn voor de toekomst, maar waarin we toch flexibel zijn om constant bij te sturen. Kortom: Duurzaam, maar toch wendbaar.

Dit zijn praktische voorbeelden van UX- en UI-design principles:

Wil jij succesvol design principles inzetten? Pixelpillow vertelt je graag hoe.
Neem contact op

Het opstellen en vertalen van design principles

Zaken simpel houden is ontzettend moeilijk. Dat geldt ook voor het opstellen en vertalen van design principles. Hoe zorg je ervoor dat de principes daadwerkelijk gebruikt worden en leiden tot betere ontwerpen?

Zaken simpel houden is ontzettend moeilijk. Dat geldt ook voor het opstellen en vertalen van design principles. Hoe zorg je ervoor dat de principes daadwerkelijk gebruikt worden en leiden tot betere ontwerpen?

Hoe Pixelpillow gebruik maakt van design princples

Design principes zijn een integraal onderdeel van ons bewezen proces. Sinds we het invoerden in 2017 voeren we compleet andere gesprekken met opdrachtgevers. We weten precies hoe we gebruikers van de digitale producten aanspreken in woord en beeld. Daardoor spreken we dezelfde taal en zijn keuzes en doelen altijd glashelder.

Design principes zijn een integraal onderdeel van ons bewezen proces. Sinds we een aantal jaar geleden begonnen zijn met het opstellen van deze principes, merken we dat we compleet andere gesprekken voeren met onze klanten. Dat komt omdat we vooral – met het maken van deze principes – eigenlijk hebben afgesproken hoe we de gebruiker willen aanspreken in tekst een beeld. We spreken dezelfde taal, en weten voor wie we het doen en op welke manier we met klanten willen communiceren.

Design principes in de praktijk

Het risico van design principes is dat het bij holle woorden blijft. Of dat ontwerpers nog steeds doen waar ze zin in hebben. Daarom is het cruciaal dat de principes echt passen bij je organisatie en concreet zijn. Facebook begrijpt dat, met principes als:

01.

Menselijk

onze stem en visuele stijl blijven op de achtergrond. De hoofdrol is voor de stemmen, gezichten en uitingen van onze gebruikers.
02.

Zuiver

Onze visuele stijl is zuiver en ingetogen.
03.

Consistent

Beperk, recycle en ontwerp niet steeds opnieuw.
04.

Nuttig

Applicatie zijn bedoeld voor herhaaldelijk dagelijks gebruik.
05.

Snel

Snellere ervaringen zijn efficiënter en voelen moeitelozer aan.
Design principes opstellen? Pixelpillow helpt je.
Goede design principles opstellen is lastiger dan het lijkt. Je wilt voorkomen dat het te algemeen, te specifiek of te weinig relevant is. Met een fris paar ogen en gerichte ervaring slaag je sneller.

Bij Pixelpillow stellen we al jaren design principles op voor organisaties in talloze branches. We kijken naar gebruikers, het DNA van de organisatie en mogelijkheden. En testen alle aannames.

Samen formuleren we krachtige, en vooral toepasbare design principles. Waarmee jij je designs naar een hoger plan tilt. Neem daarom nu contact met ons op. Dan laten we je graag onafhankelijk alle kansen zien.
Ik wil meer weten
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.