7

Het huwelijk tussen design en copywriting

⚠️ Deze transcriptie is automatisch gegenereerd en kan daarom fouten bevatten.

Moeten we niet voor de autisten onder ons gewoon een keer omdraaien, maar dan niks zeggen? Want we doen altijd mijn naam is Wino van Bruggen, ik ben aan Counter Strike. We doen gewoon een andere volgorde om mensen een beetje te fucken. Maar wij zijn zelf ook autisten. Oh ja, dat was het. Dan doen we dat gewoon op dezelfde manier. We doen gewoon met de klok mee, geen gezuur. We hebben weer een intro. Haha. Mooi. Nee, dan moeten we het misschien iets lichter zeggen. Wij zitten ook op het autistisch spectrum. Niet autisten, want dat is natuurlijk een ziekte. Is dat zo? Autisme is toch een ziekte? Volgens mij zijn het allemaal glijdende schalen. Asperge of asperger? Asperge. Asperge vind ik wel lekker. Van een asperger gaat je plas zo stinken. Aspectrum. Nou, we hebben de poep en plas grappen al bijna gehad vandaag. Oh jeetje, het slaat echt helemaal uit. Ik heb wel gezien bij de Wereld Rij Door, waarin het ging over autisme. Dus nu zou ik in principe expert moeten zijn. Ik heb inmiddels een halve uitzending de Wereld Rij Door gekeken over één onderwerp. Wil je even niet aan het microfoon zitten, Rayo? Want dit hoor je nu, hè? Oké. Ik had het gedacht dat we dit gingen gebruiken over de Wereld Rij Door. Oké. Welkom bij Pillow Talk, de podcast waarin we op zoek gaan naar de ultieme gebruiksevaring in het digitale domein en daarbuiten. Oké, nou, daar zijn we weer. Ik ben Milan van Brugge, Account Director en Mede-eigenaar van Pixabillow en de host van deze podcast. En naast mij zit... Joel, en ik ben technisch verantwoordelijk bij Pixabillow en ook mede-eigenaar. En ik ben Geert-Jan, ik ben Art Director en ook mede-eigenaar. Check. En vandaag gaan we in de tweede aflevering van dit jaar gaan we het hebben over het huwelijk tussen design en copywriting. Ja, daar kunnen we denk ik... Gaan we het nu deze keer wel echt even proberen om het onder het half uur te houden? Nu gaan we het echt proberen. Ja. Oké, we gaan het echt proberen. We gaan het echt proberen om het... En meer kun je niet doen. Nee, we doen ons best. Nou, daar gaan we. Wij ontwerpen geweldige gebruiksevaring. Nog steeds. En hebben fascinatie voor de vraag wat is de ultieme gebruiksevaring? De ultieme gebruiksevaring, een UX, een gebruiksevaring wordt user experience genoemd in ons vak. En elke podcast begint met een UX vakhap van de week. En afgelopen week kregen wij van één van onze trouwe luisteraars, namelijk Thomas van de Westen, een vakhap ingestuurd. Nou, wat is het geval? Thomas, die is met zijn vrouw en kind, is een klein jaartje aan het rondreizen door Europa met een van, met een van. Een medium sized bus. Maar hij is een grote Pixelpidda podcast van. Ja, dat is zeker waar. Wil je het gewoon even tussen de oren even zeggen? Oh, jezus. Oké, die knuffen eruit. Ik snapte hem zoals jullie konden horen en niet zo heel snel. Maakt niet uit, hij is inderdaad een... Jezus! We kunnen hem even opnieuw doen. Nee, dat is prima. Maakt niet uit, we gaan gewoon door. Maar hij is een groot fan, maar hij heeft een medium fan. En daar is hij mee aan het toeren. En dat is hartstikke leuk. En hij heeft ondertussen nog wel tijd om te luisteren naar onze podcast. Maar, hij zei. Zijn fuck up die hij was tegengekomen on the road, was dat hij bij die kaartjesautomaat bij Tolwegen. Zijn bus zit precies... Zijn raam zit precies tussen de twee. Precies medium. Ja, precies medium. Precies tussen de twee hoogtes waar je de kaart kan uitvoeren. Waar de uitvoer van de kaartjes is. Dus je hebt daar een voor personenauto's die zit natuurlijk laag en je hebt daar een voor vrachtwagens die zit hoog. Maar voor een busje zit er niks. Met als gevolg? Dat hij gewoon constant moet uitstappen. Bij zo'n punt uit zijn busje moet stappen, dan het kaartje eruit betalen en dan moet hij instappen. Dan zou je zeggen. Is dat nou heel bewust? Hebben ze nou gewoon gedacht? Ja, weet je. We gaan niet voor de edge cases een extra kaart hogen. Is het zeg maar internet explorer van de Tolweg? Ja, dat kan. Of is het... Noem je nou Thomas zijn bus? Internet Explorer? Ik noem hem Tolweg. Oh, je noemt hem Tolweg. Oké. Hij heeft natuurlijk Firefox, dat is duidelijk. Ja, dat is een mallen. Maar Gert-Jan, die kwam me ook wel herinneren, toen we nog de route van Zonley afreden, dat je dat wel vaker ziet bij mensen toch? Dat ze uitstappen? Ja, dat ze uitstappen. Ja, maar dan moet je met een camper ofzo, dan moet je toch ook uitstappen? Dat is ook een beetje die hoogte toch? Dat is misschien net iets hoger hè? Ja, dat is meestal wel op zo'n chassie van een kleine... Als een busje toch? Ja, maar dat weet ik niet. Ik dacht van een van, maar zo'n... Maar wat ik me ook afvraag, heeft Thomas daar iets slims op bedacht? Want als je heel vaak door die tolpoortjes gaat, dan ga je toch denken. Je bent aan het rijden, je hebt tijd. Je denkt... Dan komt er straks weer zo'n poortje aan. Je gaat toch... Ja, misschien hebben we niet genoeg doorgevraagd. Nee. Nee, want dat heb ik hem niet gevraagd. Dat antwoord moet je toch stoppen blijven? Zou je toch een soort device willen hebben waarmee je kaartje... Ja, maar hoe zou je het oplossen? Een soort dynamisch platform? Ja, dat zou cool zijn. Dat hij met sensoren ziet waar het raam zit. Of je gezicht. Of dat je dan verplicht je hand uit het raam moet steken als je aan komt rijden, zodat hij ziet waar je... Ja, dat hij bij 1 op de 100 gewoon chop. Of dat je een soort... Een soort schots. Een soort Frans roulette. Computer says no. Maar ik vraag me af of je het nou... Ik denk wel dat het een soort van bewust is. Je kan gewoon niet voor elke hoogte iets... Zou het ermee te maken hebben dat je ook andere tarieven krijgt? Ik weet niet, zou het lage... Ja, maar dan zou ik als vrachtwaarschuffeur altijd even uitstappen. Dan zou ik ook een device bedenken als vrachtwaarschuffeur. Ja, dat je lager het kaartje kan pakken. Maar het is toch wel een soort honor system, toch? Als je gewoon bij de automaat bent en je hebt bijvoorbeeld een caravan ofzo, moet je het toch ook extra betalen? Ja, dan moet je een andere rij toch? Vaak. Shit, we hadden ons beter moeten inlezen over dit onderwerp. En ik denk dat die vrachtwaarschuffeurs allemaal een abonnementje hebben. Die gaan echt niet met cash schilderen. Waarom is het dan zo hoog? Ik weet het niet. Kun je je z'n loer ophouden? Oké, ik vond alles goed. Maar bedankt Thomas. Maar ik vind het wel... Kaartautomaten kun je wel een aparte uitzending aanweiden denk ik, qua UX voor. Wel een goed idee! Ja, leuk! Je hebt wel een inventarisatie. Net als automaten kunnen we allemaal... Nou, leuk. Ehm... Eens even kijken. Thomas heeft het goede voorbeeld gegeven mensen, lieve menschen. Heb jij nou ook een geweldige gebruikservaring of juist een hele slechte? Stuur die dan eventjes naar Pillowtalk.com. En vergeet ons even niet te volgen op Instagram, het is Pillowtalk, de podcast. Dan krijg je een berichtje als er een nieuwe aflevering is. Nou, deze week hebben we het over het huwelijk tussen design en copywriting. Nou ja, dat was vroeger wat ik niet echt in mijn werkende leven heb meegemaakt. Vrij standaard dat je bij het reclamebureau design en copywriting wel een beetje de belangrijkste disciplines waren. Die trokken ook altijd samen op zeg maar om een opdracht in de lead te zijn. Ja, iDirect en copywriting gingen in tandem, he? Die gingen samen gewoon zitten en brainstormen. Ja, dat was ook altijd een vast stelletje. Maar daar komt zo meteen nog een stelling over. Maar eerst, wij hebben best vaak dat een klant zegt van... Nou, wij hebben zelf iemand die teksten schrijft of we hebben nog wat liggen of weet ik veel wat. Nou, de eerste stelling is een opdracht zonder copywriter is gedoemd te mislukken. Dus stel nou dat er een klant is en die zegt, nou ja ik wil dat eigenlijk wel zelf doen. Het scheelt geld en dit en dat. Is dat dan iets wat wij prettig vinden? Of zeggen we je moet er gewoon echt altijd copywriter bij halen? Het probleem volgens mij met wat ik hoor van klanten, copywriters, dat ze het best wel lastig vinden om een copywriter te vinden die de juiste domeinkennis heeft, die de juiste toon vindt, en daarom gaan ze het ook vaak zelf doen. Maar ik denk dat het goed zou zijn als dan in ieder geval de teksten geredigeerd zouden worden door een copywriter. Op zijn minst. Dus dat je misschien wel de voorzet geeft als klant, omdat je gewoon weet wat je wilt vertellen en verstand hebt van je product of je dienst, maar dat een tekstschrijver nog eens door de tekst heen loopt. Want ik denk als je niet professioneel tekstschrijver bent, dat je heel vaak denkt dat je wel aardig goed schrijft, terwijl je dat eigenlijk niet doet. Dat vermoed ik. Nee, maar dat vermoed ik. Dat vermoed ik niet zeker, maar ik denk dat als wij een tekst op zouden stellen wat een professioneel en nog heel wat incorrecte zinsconstructies en dat soort dingen uit zou plukken. Ja, kansen zijn meezig. Maar het heeft ook wel een beetje te maken met wat voor soort opdracht het is, toch? Ik bedoel als je iets heel, een heel, een merk met een heel duidelijke, heel complex domein. Het wordt natuurlijk wel heel moeilijk om daar goede teksten voor te schrijven, omdat je heel snel moeilijke zinsconstructies gaat maken, omdat je allemaal rare woorden achter elkaar probeert te reigen. Ja, ik denk vooral dat bij het maken van een corporate site, waar je gewoon nadenkt over, waar je best al goed nadenkt over wat voor uitstraling je mee wilt geven in een applicatie. Want, een corporate site is natuurlijk meer, dan wil je iets anders communiceren, meer je merk naar buiten brengen dan een interne applicatie, bijvoorbeeld, over het algemeen. En dan is misschien copywriting ook wel, dan is het verhaal wat je vertelt misschien ook wel net iets belangrijker dan dat je een intranet hebt. En dan denk ik wel dat je daar altijd goed over moet nadenken. Ja, en ik denk dat het ook, net als dat goed ontwerp vertrouwen wekt, dat werkt met teksten misschien nog wel meer zo, omdat een heleboel mensen echt heel gevoelig zijn voor taalfouten. Ja, als je spellingsfouten onder oren geslingerd krijgt, dan haak je je misschien wel gewoon. Dan denken een heleboel mensen van, wat zijn dit nou voor amateurs? Dus ik denk dat het wel belangrijk is, ja. Oké. Nou, maar is die gedoemd te mislukken? Dat misschien niet, maar het is wel in ieder geval altijd een paar ogen van een professioneel tekstschrijver meelaten kijken. Dus religeren zeggen we, dat is wel echt het minste wat je moet doen. Nou, en ik denk dat er misschien nog een ander aspect is. Op het moment dat je natuurlijk iemand aanhaakt om dat te gaan doen, dan gebeurt het ook. Terwijl het anders ook nog weer snel vallen. O ja, maar die tekst stond ook op handen ofzo, dan nemen die wel mee, want het was geen tijd. Nou ja, dat is natuurlijk volgens mij ook wel een aspect wat je daar natuurlijk enigszins borgt op het moment dat je daar een andere partij die daar dan ook tijd voor heeft. Ja, precies. Anders wordt het natuurlijk al snel een ondergeschoven kindje. Ja, dat ook denk ik. Het krijgt meer prio op het moment dat je het uitbesteedt. Oké, cool. Tweede stelling is dat je voor goede webteksten een gespecialeerde copywriter nodig hebt. En daarmee bedoelen we dat je niet iemand die een boek kan schrijven, persé ook webteksten kan laten schrijven. Dus echt schrijven voor het web, dat dat iets anders is dan schrijven. Ja, en dan heb je volgens mij ook nog weer een verschil tussen een copywriter en iemand die specifiek voor SEO schrijft. Ja, en je hebt ook weer twee verschillende takken van de sport. En je hebt longreads en inderdaad, kijk wij doen niet zoveel campagnes, dus we hebben niet zoveel ervaring mee. Maar we hebben in het verleden wel eens dat je een pakkende slogan voor een bedrijf nodig had ofzo en dat is weer een vak apart volgens mij. Ja, dan is het ook meer bij het concept natuurlijk, bij de propositie. En ja, er zit wel veel overlap natuurlijk ook met de propositie. Nou, ik zei laatst op LinkedIn, toevallig belandde ik op het account van zo iemand, die schreef veel voor HEMA en dat vond ik wel inspirerend. Die had dan bijvoorbeeld, het ging over pepernoten of paaseitjes in de winkel en dan stond er boven alleen maar nu al. Ja of nee, ja, nu al, zoiets. En hij had de hele serie heb ik doorgekeken, toen dacht ik dat is ook wel weer een vak apart. Dat gaat veel meer over concept en het moet heel kort en pakkend zijn. Dat is nog wel weer anders dan dat je alinea's tekst schrijft. Ja, dat is iets anders dan echt tekstschrijver. Maar dat noemen ze volgens mij copyrighten. Ja, volgens mij wel. Ja, daarom gaat het ook in tandem met Art Direction. Maar, is het even te denken, als je kijkt naar de huidige staat van het web, dan denk ik ook dat SEO is natuurlijk nog steeds ontzettend belangrijk, maar echt allemaal SEO-termen en keyword density in je teksten wordt volgens mij wel steeds minder belangrijk. Ik heb het gevoel dat daarom het vertellen van het goede verhaal wel weer belangrijker wordt. Dus dat de rol van de SEO-tekstschrijvers wel weer wat minder belangrijk wordt dan, en dat gewoon echt de kern van het verhaal overbrengen wel weer gewoon door zoekmachines in ieder geval weer belangrijker wordt te ervaren. Misschien dat het ook wel weer twee type copyrighter binnen hetzelfde project dat je dan inderdaad weer nodig hebt, en dat je inderdaad voor je verhaal weer iets anders nodig hebt dan voor de landing pages, toch? Of echt waar je binnenkomt vanuit de zoekmachine. Of die goed geïndexeerd moeten worden, want je kan, nou ik durf niet te zeggen dat het niet kan, maar op het moment dat je schrijft voor een zoekmachine, of voor het gevoel en het vertrouwen in een merk, omdat het dezelfde teksten kunnen laten zijn, dan ben je knap bezig, zeg maar. Dat is toch echt, wat dat betreft kan ik niet wachten tot die AI zich wat verder ontwikkelt, maar dat zijn wel twee verschillende dingen. En een tekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, die leest niet zo lekker als, wat jij zegt, zo'n Hema-stuk. Waar ik ook nog aan moest denken was, micro copy, dus de teksten in je buttons en je menus, je kent het allemaal wel van die mensen die dan misschien juist wat poetischer zijn, of misschien wel meer taalvaardig, maar die dan een hoofdmenu maken waarin ze een soort conceptje hebben, en dat alle woorden in een bepaald stramine, maar dat je dan geen flauw idee meer hebt... Hoe de navigatie werkt. Wat daarachter zo'n hoofdmenuitem zit, en dan slaat het een beetje door in, dan is het textueel wel goed, maar dan werkt het weer niet. Dan gaat het weer ten koste van gebruiksvriendelijkheid. Dan staat de originaliteit alweer haaks op het patroon. Ja, dus eigenlijk, echt wat zijn we toch vreselijk genuanceerd in ons podcast, maar het komt er eigenlijk op neer dat je, je hebt copywriters en copywriters, je hebt machine je hebt copywriters en copywriters, je hebt copywriters die vooral goed zijn in communicatie en branding en het hele concept van een boodschap slim brengen, en je hebt mensen die goed zijn in de toepassing dan bij het web, want inderdaad, een goede copywriter wil niet zeggen dat hij een goede navigatie voor een website kan bedenken. Nee, en we merken ook volgens mij de laatste tijd ook best wel vaak dat qua gebruiksvriendelijkheid, dat je soms met een tekstaanpassing het wel helemaal kunt fiksen, terwijl je eigenlijk aan de interactie ofzo helemaal niet zoveel hoeft te doen. En dat wordt ook wel vaak onderschat, dat als je het net anders formuleert, of duidelijker maakt door middel van tekst, dat soms heel gebruiksvriendelijk kan worden. Nou, die gedachten vasten tot stelling 4. Oh ja, oh oké, dat is het, maar oké. Maar volgens mij ik denk dat de stelling wel klopt, maar iets genuanceerder is in de zin van dat je hebt er wel een gespecialeerde copywriter nodig. Maar misschien wel meer dan dus. Ja, maar misschien kan hij niet de SEO teksten schrijven, dan heb je daar weer iemand anders voor nodig. Alright, even kijken, stelling 3. We moeten terug naar vaste koppels van rdirector en copywriter. Ik heb gelijk een soort Madmen ding voor me. Ja, mooi hè? Nou, dan moeten we dus terug. Dan moeten we terug, ja. Oké, stelling is klaar. Stelling 4. We gaan misschien graag op kantoor. En whiskey en, ik heb Madmen niet gezien, maar ik denk ook coke. Vermoed ik dan. Nee, het is te oud, denk ik. O, is dat te oud? Ja, weet ik niet, ik heb een paar afleveringen. Ah, oké. Het was gewoon stijlvol, ja, stijlvol, jazz. Geen coke dus. Ik denk niet. Oké, nou, laat het dan maar zitten. Maar vaste koppel. Grapje natuurlijk, hè. Rdirector en copywriter. Kunnen we hier een antwoord op geven? Ik heb het gezien. Ik zie het bij websites niet zo, applicaties niet zo snel. Maar houden die bij campagnes? Campagnes wel, ja. En ik denk ook, misschien bij corporate sites ook nog wel. Ik heb zelfs wel zitten denken, zou je niet eerst voor je met zo'n corporate site begint, gewoon eerst per, voor de belangrijkste pagina's, gewoon de pagina van boven tot onder uit moeten schrijven. Dus dat je nog helemaal niks designt. Dat je gewoon opschrijft wat je wilt vertellen. En dat dat een basis vormt voor je Y-frames en vervolgens je ontwerp. Want dan heb je in ieder geval je storyline, heb je dan kloppend. En dan zou een tekst schrijver meteen aanraken. Best wel een designproces kunnen versnellen, denk ik. Dat is een niet zo gek gedachte. Experiment. Eerst volgende website. Enkel. Wie wil? Kijken wat er gebeurt. Wie wil? Oké. Maar ik moet eerlijk zeggen, kijk, ik heb sowieso nooit bij een reclamebureau gewerkt. En dat was daar natuurlijk wat meer nog gebruikt dan bij internetbureaus, volgens mij. Ja, denk ik. Maar ik weet wel dat bij Clockwork, waar ik natuurlijk ooit heb gezeten, dat het daar wel voordat ik daar kwam, gebeurde. Dat je echt setjes had. Maar dan kom je inderdaad wel snel uit op campagnes en meer branding. Het raakt toch heel vaak op concept en, wat ik net zei, propositie. Je wilt toch een bepaalde combinatie met design en copy, een bepaalde gevoelige snaar bij de doelgroep bewerkstelligen en raken. En dat is voor wat wij doen misschien toch minder belangrijk. Hier staat-ie natuurlijk ook wel heel breed. We moeten terug, maar laten we het wel echt... We bedoelen dan ook echt wij, Pixelpillow mee. Of je dat bij een reclamebureau wilt doen, dat moet je lekker zelf weten. Ik denk dat we wel voor onszelf kunnen zeggen dat het soms nuttig is, of altijd nuttig is, om een tekstschrijver aan te haken in een project. Maar dat de tandem altijd bij elk project van copy en art director voor ons niet altijd nodig is. Nee, zo een beetje overkill. We hadden het net ook even over, je hebt verschillende soorten copyrights die je gespecialiseert in bepaalde domeinen, dat soort zaken. Is het dan überhaupt wenselijk om vaste koppels te hebben? Ik snap wel dat er op een gegeven moment een soort synergie zit, als je op dat campagnegedeelte zit, dat daar een soort synergie is tussen die twee disciplines. Maar als je dus iets meer op, laten we zeggen, zo'n covered website zit, is zo'n vaste koppels, is dat dan... Nee, wat ik net zeg, ik denk niet dat het... Dan heeft dat juist, omdat het niet integraal aan dat concept zit, dan is het minder belangrijk. Ja, dat denk ik. En bij de reclamebureaus volgens mij hadden die koppels ook vaste accounts. Dus dan werkte zo'n koppel heel veel voor een bepaald merk. Ja, ze krijgen ook een stukje consistentie in de communicatie. Ja. Nee, en wat bij ons ook vaak zo is, is dat er al een huisstijl en een corporate story en dat soort dingen, dat die er al zijn. En als een klant waarvoor wij werken, over het algemeen, hebben die daar gewoon een andere partij voor, om dat soort dingen te doen. Ja. Oké, dus voor ons geldt juist niet dat het in vaste koppels moet kunnen zeggen. Oké, cool. Dan komen we bij de laatste stelling, stelling vier. En dat is copyrighting, dus haakjes tone of voice, is onderdeel van design. Nou, Chef-ontwerp, zeg het maar. Ja, ik vind het eigenlijk van wel... En we nemen het ook wel eens mee in advies. Want of je heel formeel klinkt of heel jolig, dat is zeker zo belangrijk als dat je dat in design doet. Nou, we hebben het wel vaak gehad over, ontwerp moet appropriate zijn, het moet passen bij wat je uit wil stralen. Dus dat je als advocaat de kantoor niet de Comic Sans en primaire kleurtjes gebruikt. Tenzij je wilt onderscheiden. Dat kan natuurlijk. Maar dat geldt natuurlijk voor je taalgebruik net zo goed, lijkt mij. Wel leuk als je wil onderscheiden en dan in scheidingsrecht, of wat is dat, als je scheidingen... Onderscheidend in scheidingen. Oké, sorry. In Jip en Janneke taal. Maar nee, dus dat is inderdaad... Ik denk dat het, het is extra belangrijk op het moment dat je de uiterste van een spectrum op zoekt, toch. Op het moment dat je heel, het eeuwige voorbeeld is natuurlijk MailChimp. Als je al heel playful bent, dan moet de tone of voice, die moet je wel echt heel goed weten te raken, omdat je anders kinderachtig wordt. Ik bedoel, van speels naar kinderachtig is natuurlijk een... Dat is een dun lijntje, ja. En dan moet je hem wel heel goed de vinger weten te leggen op wat je... De MailChimp. Ja, de MailChimp. Maar is het dan onderdeel van design of is het onderdeel van branding? En is design onderdeel van branding? Ja, ik had... Dat is inderdaad... Dat is het, denk ik. Dat is het, ja. Maar het wordt onderdeel van design, zodra je... Als je dat dan... Je moet het wel goed toepassen. Je moet ook wel als ontwerper snappen wat die tone of voice, waarom het die tone of voice is en hoe je dat dan vervolgens moet vertalen naar ontwerp. Dus het is natuurlijk, het is wel onderdeel van ontwerp, alleen wat het is, dat bepaal je al in een stap daarvoor. Maar dat is natuurlijk ook een beetje waar... In het begin al van het jaar, op het moment dat het er niet echt is, dat het niet formeel is, dan wordt het eigenlijk het, air quotes, problem, als je aan het ontwerpen bent. Want dan... Ja. Want daar heb je dan vaak wel natuurlijk een... Wat we natuurlijk, zeg maar, vaak met design principes doen, daar gaan we uitwerken hoe een bepaalde... Kernwaarde... Kernwaarde zich vertaalt naar een concrete toepassing. En dan moet je dat dus, als er geen tone of voice is, dan moet je dat dus wel meenemen, want anders ziet het heel raar uit. Ja, de eerste discussie al gaan we mensen met Ubi of U.a. spreken, waarbij je spreekt, hè. Dat is altijd de eerste vraag, zeg maar, als dat nergens benoemd wordt. Oké. Jeetje. Jongens. Zo voor het verhaal. Weet je wat ik op mijn klokje zie? Ik zie 26 minuten. Nou, nog vier minuten. Joel? Shit. Zeg iets slims. Zeg iets slims, nu. Ja, ik zat nog te denken aan een voorbeeld wat wij qua copywriting... Nou ja, wat ik wel een inspirerend voorbeeld vind, dat is Ueno, die hebben we hier wel eens vaak genoemd. In hun nieuwsbrief en zo doen ze dat goed. Ik moest denken aan dat Joel zei van, ja, dit is een dun lijntje waar je op loopt. Ik zat net even te kijken ondertussen naar... Want ze versturen nieuwsbrief, en de herden daarvan, en De Sopje Klein, die vind ik altijd... Dat doen ze dan net goed. Dus ik zat even te kijken of ik kon vinden... Nu met de kerst hadden ze The Snow Must Go On, bijvoorbeeld, als De Sopje Klein. Dat is dan zo'n tekst waarvan je dan net je mondhoek een beetje omhoog gaat, op het randje flauw. Maar ze komen ermee weg, omdat ze natuurlijk heel goed werk maken. Dus dat is het ook, hè? Als je een superhoog kwaliteit werk levert, dan kan dat. Dan wordt dit opeens niet heel kazig, maar classy. Dus dat is het ook wel een beetje. De rest moet dan wel heel goed zijn. Als je humor is, wat dat betreft, wel tricky natuurlijk. Maar goed, wel een mooi voorbeeld. Dus de conclusie is, ja het is onderdeel van design, maar het wordt bepaald in hoe je je merkt, natuurlijk. De strategie van je merk. Cool! Nou! Nou, mooi! Laten we het gewoon nu we nog onder de 30 minuten zitten afronden. Want dan hebben we eindelijk een keer gelukt. Het is natuurlijk niet het doel per se om alleen maar onder de 30 minuten uit te komen. Maar wel leuk dat het een keer is. Of hebben we nu een soort lijn ingezet? Dat we aan het eind van het jaar op 2 minuten zitten? Nee. Nou, dat is wel. Maar straks! Trouwens, nu moeten we wel echt oppassen. Nee, ik las laatst, ja het is echt waar, dat Micro Podcast, dat dat een ding is. Oh, is dat nu een nieuwe ding? Ja. 7 minuten gemiddeld. Of was het anders? Ik dacht 7 minuten. Maar dat zijn dan meer de... Dat zijn eigenlijk niet mensen die gaan zitten om een aantal onderwerpen te bespreken bijvoorbeeld, maar dat is gewoon meer je dagboek inspreken. Oh ja. Tenminste, dat is wat ik nu een aantal voorbeelden heb gezien. Dus de vervuiling... Nee, dat weet ik niet. Misschien is het heel leuk. Hoe kunnen we zoveel mogelijk gigabytes per persoon per dag verspinnen? Ja. Maar goed, dat is wel... Ik was dat dat de trend is voor dit jaar. Je zou je af kunnen vragen, wat gebeurt als je dit extreem gaat comprimeren? Ja. Mand. Mand? Ja. Je hebt ook toch die two times functie op je podcast, dus mensen luisteren toch ook double speed. Ja. Ja, sneller consumeren. Ja mooi. Goed. Nou cool. Vind je iets van dit onderwerp, jij luisteraar, jij daar. Of heb je aanvulling of opmerkingen of vragen? Mail dan eventjes met pillotalk.pixarpillo.nl. En volg ons op Instagram, at pillotalk the podcast. Cool jongens. Nou, dat was hem. En wij gaan nog even... Wat gaan we doen? Niet zoveel. Eerst een bakkie koffie nog. Eerst een bakkie koffie. Nou, tot de volgende keer. Bedankt voor het luisteren. Dag allemaal. Doei. Doei.