Om een goede website of applicatie te bouwen heb je goede user experience en een soepele user interface nodig. Daarvoor moet je eerst weten wat je gebruikers willen. Daarom doen we altijd grondig gebruikersonderzoek.
Voordat we gaan bouwen, kijken we naar gebruiksdata, bestuderen we gebruikersgedrag en interviewen we eindgebruikers. Voor ons hier bij Pixelpillow is gebruikersonderzoek een integraal deel van een succesvol project. Weten hoeveel jouw organisatie met UX kan besparen?
Misschien denk je er wel eens over na. Of misschien is dit wel een aha-moment voor je. Als je niet in gesprek bent met je eindgebruikers is de kans groot dat je het kostbare budget dat je tot je beschikking hebt niet goed besteedt. En besparen is niet het enige argument. Uit diverse onderzoeken blijkt dat goede UX je de volgende voordelen heeft:
Even een oefening. Wat was afgelopen jaar een feature die gebouwd is maar die niet zo presteert als je had gehoopt?
Bereken nu het volgende:
Aantal mensen x Tijd x Gemiddeld uurtarief
Stel je hebt met 4 mensen 2 maanden aan de feature gewerkt, dan kom je uit op:
4 mensen x 160 uur x 100 euro = 64.000 euro die je in potentie niet had uitgegeven wanneer je vooraf onderzoek had gedaan.
Als je je dan bedenkt dat een gemiddeld usability onderzoek tussen de 5.000 en 10.000 euro kost...
Volgende keer misschien toch maar even met gebruikers in gesprek voordat je die ene feature bouwt? Dat had je in potentie meer dan 50.000 euro bespaard 😮
Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat we met dit bijltje hakken. De samenwerkingen zijn duurzaam, leuk en leveren échte resultaten op. Zoals bijvoorbeeld bij deze klanten:
Voor Heering ontwikkelden bij een klantportaal volledig op maat. Maar voordat we aan de slag gingen, interviewden we een aantal mensen. Daaruit bleek dat het direct bestellen bij Heering helemaal niet iets was waar aannemers op zaten te wachten. Ze wilde – voordat ze naar de klus reden – nog even materiaal ophalen en een bak koffie drinken bij hun vertrouwde bouwhandel.
Daarom pasten we het concept zo aan dat je als aannemer altijd eerst je eigen bouwhandel kiest. Aannemer blij, bouwhandel blij, Heering blij.
Stel je toch voor dat we dat niet uit interviews hadden teruggehoord en gewoon precies hadden gemaakt wat de klant had gevraagd?
Deze autoriteit op het gebied van ventilatie kwam bij ons met de vraag een complete 3D-wereld te maken waarin klanten hun producten konden ervaren. Voor ons natuurlijk een droomopdracht. Om te kijken of dit ook aansloot bij de verwachting van gebruikers organiseerden we interviews.
Tot onze verbazing bleek dat gebruikers helemaal niet op een 3D-wereld zaten te wachten. Daarom maakten we een modulaire, gemakkelijk uitbreidbare wereld, met interactieve elementen. Zo vind je als gebruiker snel wat je zoekt en word je toch ondergedompeld in de Zehnder wereld.
We bespaarden de klant daarmee tienduizenden euro's.
We werken altijd binnen budget, zodat je niet terug hoeft naar je manager of directeur. Gaan we er toch overheen?
Dan zijn de kosten van meerwerk voor onze rekening.