Welkom bij het nieuwe Pixelpillow

Hi. Wij zijn Pixelpillow. Dat wist je misschien al, maar dat we sinds een jaar onze werkwijze en onszelf – inclusief hoe we ons presenteren naar buiten – opnieuw hebben uitgevonden wellicht nog niet. Je zult af en toe al wat nieuwe uitingen voorbij zien komen. De officiële lancering van onze nieuwe uitstraling volgt komend jaar, maar hoe we onze nieuwe propositie vertaald hebben naar een nieuwe werkwijze willen we je niet onthouden. Wij zijn Pixelpillow. En wij ontwerpen geweldige gebruikservaringen.

Aangezien wij die geweldige gebruikservaringen graag samen met jou maken — als klant, relatie of misschien wel als collega — stellen we onszelf opnieuw voor in dit blog. Wie we zijn. Wat we doen. Waarom we doen wat we doen. Hoe we doen wat we doen. Nou, je snapt het wel. Zo leer je ons een beetje (beter) kennen. Kun je vast een beetje aan ons wennen.

We ontwerpen en bouwen doordachte digitale producten. Websites, applicaties en mobiele apps die voor de gebruiker geweldig werken. Die gebruiker wordt blij van een heldere interface die goed smoelt en die werkt. Punt. Wat achter de schermen gebeurt, interesseert de gebruiker niet. Die wil gewoon dat alles op rolletjes loopt. Niet te vaak klikken. Niet te ver scrollen. Niet te lang wachten. Je begrijpt het.

Net als de gebruiker houden wij ook van simpel. Maar vinden het wel lekker als dat denkwerk vereist. Wij worden namelijk blij als iets ingewikkeld wordt, maar de complexiteit houden we liever achter de schermen. Vaak zit het beste design in dat wat je niet ziet. Het beste design maakt je gebruikservaring geweldig. Doordacht digitaal design voor echte mensen dus. Dat klinkt eenvoudig. En als het goed is, ziet het er ook zo uit.

We zijn makers

Wij ontwerpen en bouwen online ervaringen waar gebruikers op zitten te wachten. Wij zijn makers. Strategisch denken doen we ook, graag zelfs. Maar een idee moet bij ons wel direct vorm krijgen. Anders blijft het maar een idee. Daarom gaan we direct aan de slag. Met onze handen. Bouwen aan een visuele vertaling van wat zich in onze hoofden afspeelt. En dan kijken of het werkt. Even een prototype maken, testen met een tooltje. We brengen het zo snel mogelijk in de echte wereld.

Waarom we je dit allemaal vertellen? Zodat je weet dat wij geen lange rapporten opleveren, maar dingen die je echt kan gebruiken.

Anders blijft het misschien maar een idee.

We zijn makers

We doen ons werk met aandacht. Omdat je niet geholpen bent met trucjes of vluchtig resultaat, maar met oplossingen waar je lange tijd mee vooruit kunt. Aandacht maakt mooier. Een zorgvuldig keuze voor papier, laat drukwerk echt tot z’n recht komen. En een website spreekt nog meer tot de verbeelding met mooie motion en verzorgde typografie. Maar dat valt in het niet wanneer de site traag laadt.

En zo krijgt in ons werk elk onderdeel individuele aandacht. Niet alleen het design van een website of app, maar ook de code die we aan de achterkant maken. De delen die je niet ziet. Door alles netjes af te werken, bouwen we een solide platform dat flexibiliteit biedt voor de toekomst.

Monozukuri

Mo•no•zu•ku•ri

In het Nederlands hebben we best veel woorden nodig om te beschrijven hoe we doen wat we doen. Japanners niet. Die vatten het gewoon samen in een woord: monozukuri. Mooi hè.

Mono betekent letterlijk ‘ding’. En zukuri (zeg: tsukuru) betekent ‘proces van het maken’. Duik je er iets dieper in, dan bedoelen ze ermee: de kunst van het maken van dingen met aandacht. En dan hebben we het niet alleen over geweldige producten. Maar ook over de continue verbetering van het productiesysteem en -proces. Monozukuri dus.

De gebruiker centraal

Wij zijn prima in staat om onze neiging te bedwingen om direct te gaan maken. Omdat we zeker willen weten dat wát we maken goed wordt. We willen precies weten wat jij voor ogen hebt. Wat je gebruikers willen. Wat werkt. En dan pas starten met ontwerpen en bouwen.

Onze werkwijze is een samenraapsel van methodieken. We hebben wat principes geleend van Design Thinking. Het double diamond model is duidelijk herkenbaar. Ook agile is een grote inspiratiebron. En daarnaast is het vooral een kwestie van ervaring en doen wat goed voelt. Een beetje van onszelf dus. En een beetje van anderen. Maar het werkt. Voor ons. Voor de klant. En in ieder geval voor de gebruiker.

Zeker willen weten dat wát we maken goed wordt.

Dan maar geen awards

Wij vinden awards supercool. Ooit wonnen we er een. De FWA Mobile Of The Day Award. En terecht trouwens, want de site zag er heel tof uit. Zag. Het is inderdaad verleden tijd. Want echt super gebruiksvriendelijk was ie niet. En dat is het meestal met die awardwinning websites. Gertjan zegt dan: ‘Als mijn moeder zo’n site bekijkt, gaat het echt niet werken.’ Het is natuurlijk veel belangrijker dat de eindgebruiker het snapt, dan dat een website alleen hip, cool, vet of innovatief is. Dan maar geen awards. Tenzij het er eentje is die design en gebruikservaring combineert natuurlijk.

Ons model

We moeten het begrijpen

De uitdaging is ons beginpunt. We verzamelen zoveel mogelijk data — in de vorm van interviews en ander onderzoek — om zo een beter beeld te krijgen van de wens en het gedrag van de gebruiker. We laten ons in deze zoektocht niet beperken, omdat dat potentieel de geweldige gebruikservaring in de weg staat.

Focus op de probleemstelling

Dit onderzoek levert veel inzicht op. We kunnen hiermee definiëren wat het probleem is en de precieze probleemdefinitie opstellen. Hierdoor zorgen we dat geen tijd verdoen met het realiseren van functionaliteit waar geen gebruiker op zit te wachten. Daarmee winnen we veel tijd.

Laat maar stromen die ideeën

Opnieuw zoeken we de breedte op. In deze fase genereren we met alle betrokkenen zoveel mogelijk ideeën waarvan we verwachten dat deze bijdragen aan het oplossen van het probleem. De beste ideeën worden geselecteerd om mee te gaan naar de volgende fase.

Test. Test.

Wat werkt? Uit alle ideeën kiezen we er een paar die we gaan testen. Van die ideeën maken we prototypes die we voorleggen aan echte gebruikers. En het resultaat? Een paar gevalideerde concepten die als input dienen voor de volgende fase.

Maken!

Nu is het een kwestie van afronden. Ontwerpen, bouwen en testen. Ontwerpen, bouwen en testen. En nog eens ontwerpen, bouwen en testen. Dit is de fase waarin de meeste tijd gaat zitten. En dat vinden we geweldig.

Zo maken we wat mensen echt willen gebruiken.

Onze tools

We beschikken over een heel scala aan tools en methodieken om gebruiksonderzoek te doen en usability te testen. Van interviews, tot observaties, screen recording en noem maar op. Dit zijn drie van onze veelgebruikte methoden.

Card sorting

Wat is een logische structuur voor een website? Dat is de centrale vraag bij card sorting. Met deze testmethode bepalen we wat voor de gebruikers een logische indeling en naam van de informatie op de website is. We schrijven de inhoud van de website op kaartjes. In een sessie vragen we mensen uit de doelgroep om die kaartjes op een logische manier te ordenen en eventueel nieuwe namen te geven. Elke keer weer verhelderend.

Guerilla testing

Gewapend met snoep en een iPad gaan we de straat op om mensen te vragen of ze een website of app te testen. Dat levert in no time veel informatie – en leuke reacties – op. In korte gesprekjes van zo’n vijf minuten krijg je veel feedback op de vraag hoe gebruiksvriendelijk je design is.

Usability testing

Ogen liegen niet. Dus volgen we met eye-tracking de blik van een gebruiker. Zo komen we erachter waar een gebruiker kijkt op de website, in welke volgorde hij de informatie bekijkt en welke delen overgeslagen worden. Een heel objectief middel voor kwalitatief onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van applicaties en websites.

Wat we maken

Waarvoor klop je aan bij Pixelpillow? Voor het ontwerp en de ontwikkeling van geweldige gebruikservaringen. Maar dat is natuurlijk best een breed begrip. Laten we het eens iets concreter maken.

We doen gebruiksonderzoek

Om geweldige gebruikservaringen te ontwerpen, heb je gebruiksonderzoek nodig. Vooraf doorgronden we het vraagstuk: wat gaan we concreet oplossen? En uiteraard onderzoeken we uitgebreid of onze oplossing ook echt werkt. Natuurlijk laten we ons ook leiden door gevoel en ervaring. Maar gebruiksonderzoek voorkomt (onterechte) aannames en creëert echt begrip.

We ontwerpen visuele identiteiten

Met visuele identiteiten maken we merken, producten en diensten tastbaar. We verbeelden de sfeer, het gevoel of het karakter van een strategie, een idee, een concept. Vormtaalonderzoek gaat hieraan vooraf. Vaak ligt er al een goede basisstijl. Opnieuw het wiel uitvinden heeft dan geen zin. Maar niet zelden is zo’n stijl ontwikkeld voor drukwerk en minder geschikt voor online. Dan zorgen we voor een doorvertaling van de stijl die er ligt.

We ontwerpen slimme interfaces

Engelse termen all over the place in ons vakgebied. Maar we doen een poging om Interface Design in het Nederlands te omschrijven. Wij ontwerpen de digitale omgevingen die de mens gebruikt om te communiceren met computers: webpagina’s en apps bijvoorbeeld. En dan op zo’n manier dat het echt super gebruiksvriendelijk is. Daarvoor inventariseren we ook de content en duiken we in de informatie architectuur.

We ontwikkelen websites en apps

En dan gaan we bouwen: websites en mobiele applicaties die vloeiend voelen, aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Met de juist mix van aandacht voor frontend en backend development: oftewel: de voor de gebruiker zichtbare en onzichtbare delen.

Kalmte kan u redden

De combinatie van de visie en onze gespecialiseerd mensen zijn de reden waarom we bestaansrecht hebben. Daarom vinden we het cruciaal dat mensen hun werk goed kunnen doen en daarvoor de ruimte krijgen. Maar aan de andere kant is de variatie in het type opdrachten een reden om bij Pixelpillow te willen werken. We hebben het daarom vaak over ‘focus door geen focus’. We werken voor verschillende type klanten, aan diverse opdrachten, om ons werk leuk te houden. Maar ook zodat we de kennis uit de zorg kunnen inzetten voor klanten in de bouw.

We hebben een echte 9 tot 5 mentaliteit. En niet omdat we niet een avondje door willen werken, als ’t werk niet af is, maar omdat dat vrijwel nooit nodig is omdat we ons werk realistisch inplannen. Van die mentaliteit profiteren onze klanten en de mensen die bij Pixelpillow werken dus beide. Win-win!

Meer weten...

No items found.
Ook interessant
Vraag?
Neem contact op
* verplichte velden
👍
Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
😱
Oeps. Het lijkt erop dat bovenstaande velden niet helemaal goed zijn ingevuld. Zou je het nog eens willen controleren en opnieuw willen proberen? Kom je er niet uit? Bel dan 038 750 3491.