User Centered Design en Design Thinking

We durven wel te stellen dat we al voordat User Centered Design (UCD) en Design Thinking ‘een ding’ waren de gebruiker in al onze ontwerpen centraal stelden. We hadden – als relatief klein bureau – als één van de eerste in Nederland een usability lab, waarbij we onze producten testte met echte gebruikers. En daarin is niet veel veranderd, behalve het feit dat het valideren met echte mensen nu (gelukkig) door meer bureau’s wordt gedaan.

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen User Centered Design en Design Thinking? Wat ons betreft zijn dat twee verschillende zaken, maar zijn ze toch onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bear with us. We leggen graag hij hoe wij dit zien.

User Centered Design (UCD)

Het centraal stellen van gebruikers (lees: de mensen die je product kopen en/of gebruiken) tijdens het ontwerpen van het product klinkt als een no-brainer. Toch zal het je verbazen hoeveel organisaties nog producten ontwikkelen, zonder hierbij gebruikers te betrekken. Wat ons betreft is user-centered design daarom vooral een mindset. Eén die in de organisatie moet worden omarmt. Het is dus niet een onderdeel van een opdracht, maar het is de manier waarop je met je product en klanten wilt omgaan.

Binnen UCD zie je vaak een aantal methodieken gebruikt worden, die het mogelijk maken de gebruiker centraal te stellen. Denk daarbij aan:

En het bruggetje naar Design Thinking? User Centered Design is de mindset, Design Thinking is de methode die we gebruiken om deze mindset te borgen in ons ontwerpproces.

Design Thinking

Deze methode gebruiken we om een product te ontwerpen dat de gebruiker centraal stelt, en is gevalideerd met diezelfde gebruiker. De bekendste methodiek waarin Design Thinking wordt toegepast is de Design Sprint. Groot gemaakt door Google, maar inmiddels omarmt door veel bureau’s en organisaties. In een Design Sprint ga je in korte tijd (variërend van 1 tot 5 dagen) met een team van specialisten en stakeholders aan de slag om verschillende ideeën uit te werken. Deze leg je voor aan gebruikers, waardoor je feedback krijgt op je product van echte (potentiële) klanten. De Design Sprint wordt vaak gebruikt voor het valideren van nog niet bestaande concepten, maar kan ook gebruikt worden om bestaande producten te verbeteren.

Hoe gebruiken wij Design Thinking?

De methode is intergraal onderdeel van onze werkwijze. In combinatie met de agile werkwijze, ontwerpen en realiseren wij producten die klaar zijn voor de toekomst, maar waarin we toch flexibel zijn om constant bij te sturen. Kortom: Duurzaam, maar toch wendbaar.

Don’t take our word for it

De kans is groot dat als je dit leest je ons nog helemaal niet kent. Dus waarom zou je ons op ons woord geloven. Zouden wij ook niet doen hoor. Misschien kunnen we je overtuigen door onze klanten aan het woord te laten. Ze vertellen je graag waarom ze vaak al jaren naar volle tevredenheid met ons werken.

“Hoe laat je al je 125 verschillende kleur/model combinaties zien op 8 verschillende woningtypes? Samen met Pixelpillow hebben we hiervoor de Keralit gevelvisualisator ontwikkeld. Door tijdens de ontwikkeling prototypes te “usability testen” zijn we tot de perfecte gebruikerservaring gekomen. Wederom een project succesvol samen afgerond.”

– Erik Heuven, Marketeer

“Pixelpillow heeft NEN geholpen om ons belangrijkste online product NEN Connect moderner en gebruiksvriendelijker te maken. Ze draaien mee als volwaardig lid van het scrum team en is daarbij in staat om een combinatie te maken tussen strategisch nadenken over het product en het maken van praktische ontwerpen.”

– Martijn Runderkamp, Product Owner