Digital Product Design

Waar User Experience Design vooral gaat om beleving, gaat het bij Product Design vooral om hoe het werkt, ofwel de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. De kunst bij het ontwerpen en ontwikkelen van een digitaal product is om rekening te houden met gebruikerswensen én bedrijfsdoelen. Uiteraard moet een product aansluiten bij de gehele merkbeleving en andere producten.

Wat is product design nou eigenlijk?

Het blijft lastig. In het werkveld waarin we werken zijn er ontzettend veel termen in omloop, die vaak een stuk overlap hebben:

Zelf gebruiken we vaak de

Design Thinking

Deze methode gebruiken we om een product te ontwerpen dat de gebruiker centraal stelt, en is gevalideerd met diezelfde gebruiker. De bekendste methodiek waarin Design Thinking wordt toegepast is de Design Sprint. Groot gemaakt door Google, maar inmiddels omarmt door veel bureau’s en organisaties. In een Design Sprint ga je in korte tijd (variërend van 1 tot 5 dagen) met een team van specialisten en stakeholders aan de slag om verschillende ideeën uit te werken. Deze leg je voor aan gebruikers, waardoor je feedback krijgt op je product van echte (potentiële) klanten. De Design Sprint wordt vaak gebruikt voor het valideren van nog niet bestaande concepten, maar kan ook gebruikt worden om bestaande producten te verbeteren.

Hoe gebruiken wij Design Thinking?

De methode is intergraal onderdeel van onze werkwijze. In combinatie met de agile werkwijze, ontwerpen en realiseren wij producten die klaar zijn voor de toekomst, maar waarin we toch flexibel zijn om constant bij te sturen. Kortom: Duurzaam, maar toch wendbaar.

Don’t take our word for it

De kans is groot dat als je dit leest je ons nog helemaal niet kent. Dus waarom zou je ons op ons woord geloven. Zouden wij ook niet doen hoor. Misschien kunnen we je overtuigen door onze klanten aan het woord te laten. Ze vertellen je graag waarom ze vaak al jaren naar volle tevredenheid met ons werken.

“Hoe laat je al je 125 verschillende kleur/model combinaties zien op 8 verschillende woningtypes? Samen met Pixelpillow hebben we hiervoor de Keralit gevelvisualisator ontwikkeld. Door tijdens de ontwikkeling prototypes te “usability testen” zijn we tot de perfecte gebruikerservaring gekomen. Wederom een project succesvol samen afgerond.”

– Erik Heuven, Marketeer

“Pixelpillow heeft NEN geholpen om ons belangrijkste online product NEN Connect moderner en gebruiksvriendelijker te maken. Ze draaien mee als volwaardig lid van het scrum team en is daarbij in staat om een combinatie te maken tussen strategisch nadenken over het product en het maken van praktische ontwerpen.”

– Martijn Runderkamp, Product Owner