15

Hoe Word je Ontwerper bij een Bureau?

In deze aflevering van de podcast "Pillowtalk" bespreken Milan, Joël en Gertjan wat je nodig hebt om een ontwerper bij een bureau te worden. Milan introduceert zichzelf als accountdirector en mede-eigenaar van Pixelpillow, Joël als technisch verantwoordelijk en Gertjan als art director, beide mede-eigenaren. De focus ligt op wat ervoor nodig is om in de ontwerpwereld te slagen. Ze benadrukken hun expertise in het creëren van geweldige gebruikservaringen, wat hen fascineert bij het streven naar de ultieme gebruikerservaring.

UX fuck up van de week

Milan vertelt over een recente ervaring met een geannuleerde vlucht naar Ierland vanwege coronabeperkingen. Hij beschrijft de frustratie bij het annuleren van een vlucht met Ryanair. Het is een uitdagende taak vanwege verwarrende en niet-transparante informatie, waarbij het lastig is om geld terug te krijgen. Het leidt tot lange gesprekken met klantenservice, wat veel tijd en energie kost, terwijl het proces gebruiksvriendelijker en efficiënter had kunnen zijn.

Stelling 1

"Als ontwerper moet je een mening en visie hebben gebaseerd op theoretische kaders." Gertjan legt uit dat een sterke visie belangrijk is voor ontwerpers. Hij benadrukt het belang van het begrijpen van theoretische kaders om een onderbouwde mening te ontwikkelen. Milan en Joël stemmen in dat het essentieel is om de context en geschiedenis van design te begrijpen om te groeien als ontwerper en om ontwerpkeuzes te kunnen onderbouwen.

Stelling 2

"Moet je als ontwerper een overmatige interesse hebben in de menselijke psyche?" Hierin benadrukken ze dat voor het werken bij Pixelpillow interesse in de menselijke psyche essentieel is. Gertjan wijst op het belang van het verplaatsen in de gebruiker, terwijl Milan benadrukt dat het begrijpen van gebruikersgedrag cruciaal is bij het maken van geweldige gebruikservaringen. Bij Pixelpillow staat het ontwerp in dienst van de gebruiker.

Stelling 3

"Als ontwerper ben je of goed in visueel ontwerp of goed in interactieontwerp." Milan ziet zichzelf meer als interactieontwerper, hoewel hij wel basiskennis heeft van visueel ontwerp. Gertjan ziet zichzelf als een allrounder, die zowel visueel als interactieontwerp beheerst. Ze benadrukken dat bij Pixelpillow de voorkeur wordt gegeven aan ontwerpers die van beide disciplines begrijpen, maar elk individueel sterker kunnen zijn in één van beide.

Conclusie

De podcast concludeert dat een succesvolle ontwerper een visie en mening moet hebben, interesse moet hebben in de gebruiker, en zowel in visueel als interactieontwerp enige mate van expertise moet hebben. Vooral bij een kleiner bureau zoals Pixelpillow is het handig om een allrounder te zijn. Naast ontwerpvaardigheden is het begrijpen van technische realisaties essentieel om effectief te kunnen communiceren en ontwerpen. Tot slot, de hosts kondigen een vervolgaflevering aan over hoe je een developer bij een bureau wordt, waarbij de cyclus van ontwerp en ontwikkeling zal worden besproken.